شماره ۹۸۸

سیگار و بیماری روده نوزاد

دکتر سیما نورهاشمی - زنان

بررسی‌ها رابطه‌ی محکمی بین مصرف سیگار در‌حاملگی و بروز بیماری کولیت نکروزانت در نوزاد را نشان داده‌اند.

مادران سیگاری درصورت زایمان زودرس ممکن‌است نوزادانی با ابتلا به بیماری خطرناک و جدی و حتی تهدید کننده‌ی زندگی کولیت نکروزانت به دنیا آورند. گرچه علت این مسأله کاملا روشن نیست‌، ولی این بیماری یک حالت اورژانس در نوزاد نارس تلقی می‌شود. در‌این بیماری لایه‌ی پوششی دیواره‌ی روده منهدم می‌شود و تا به امروز هیچ علت خاصی برای این بیماری شناخته نشده‌است گرچه عوامل زیادی شامل عفونت میکروبی‌، تهویه‌ی مکانیکی نوزاد و تغذیه با شیر خشک مطرح شده‌اند.
نتایج یک بررسی در۷۳ نوزاد نارس که در ایالت کنتاکی آمریکا ارزیابی شده‌اند سیگاری بودن مادر ممکن‌است منادی باشد. در حقیقت تنها عاملی که به‌صورت معنی‌داری سبب این بیماری می‌شود ممکن‌است سیگاری‌بودن مادران باشد که یک دلیل محکم جهت توصیه به قطع مصرف سیگار به‌دست متخصصان زنان و کودکان می‌دهد. ازبین کودکان نارس متولد شده در آمریکا به‌صورت آمار خام ۷‌تا‌۱٠ درصد مبتلا به کولیت نکروزانت می‌شوند و این بیماری یکی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در نوزادان نارس است.
جهت بررسی علل مهم قبل از تولد‌، تیم پژوهشگر یافته‌های طبی و تاریخچه‌ی ۷۳ نوزاد نارس را که در‌بخش N-ICU بستری بوده‌اند و شامل سیگاری‌بودن مادران‌، داشتن سابقه‌ی فشار‌خون بالا‌، شاخص توده‌ی‌بدنی بالا‌، سن‌، سابقه‌ی دیابت و همین‌طور نحوه‌ی تغذیه‌ی آنها قبل و بعد‌از زایمان را بررسی کردند. سیگار عامل مطلقی بود که در بالا‌بردن خطر بیماری روده‌ای سهم ‌بسزایی داشت. نظریه‌ی مؤلفان این بود که توکسین‌های موجود در سیگار و همین‌طور نیکوتین محیط زیان‌آوری جهت جنین ایجاد می‌کند که سبب اختلال در توسعه و تکامل سیستم عروقی مستعد جنین می‌شود.
این بررسی اولین‌بار در دنیا به ارتباط سیگار و بیماری روده‌ای می‌پردازد. ما نمی‌دانیم که آیا به کار‌بردن بر‌چسب‌های نیکوتین جهت ترک‌سیگار در خانم‌های حامله همان اثر را دارد یا نه‌، ولی باید خاطر نشان کرد انجام بررسی‌های بیشتری لازم‌است تا معلوم کند چه مقدار نیکوتین باید توسط جنین جذب شود تا سیستم عروقی او را مورد تأثیر قرار دهد. در‌هر‌حال این بررسی نا‌تمام است و نمی‌توان گفت که سیگاری بودن مادر و ابتلای نوزاد به کولیت نکــــروزانـت رابطــه‌ی علت و معلولی دارد.

 

 

تعداد بازدید : 1239

ثبت نظر

ارسال