شماره ۹۸۷

پیشگیری از استقرار استرس

دکتر فرخ سیف بهزاد

شاید بتوان استرس را تدبیر کرد. شاید هرشخصی استادتکنیک‌های جدید تدبیر استرس باشدیا احتمالاً نحوه‌ی کنترل خشم زیر فشار را آموخته باشد.

دراین حالات، جای تبریک گفتن دارد. شاید کنترل کردن استرس منافع خوبی داشته باشد ولی لازم است ازتکنیک‌های آموخته‌شده‌ی تدبیر استرس به‌موقع استفاده کرد.
تمرین تدبیر استرس:
تدبیر استرس، کیف کمک‌های اولیه نیست که فقط درموارد ضروری و اورژانس بتوان ازآن استفاده کرد. بلکه صرفاً مجموعه‌یی از ابزاراست که می‌توان در برخورد با مسایل ریز و درشت به وجود آمده ازآنها استفاده نمود. آنچه مهم است آنکه باید همیشه این ابزار را تیز نگاه داشت و هرازگاه چندتایی ابزار دیگر به این مجموعه افزود.
راهکارهای پیشگیری از استقرار:
حتی درصورتی‌که بتوان ازخود مراقبت کرده و تیمار داشت به‌احتمال زیاد بازهم استرس چهره‌ی زشت خود را نشان خواهد داد. به این جهت پیش‌از هرچیز باید خود را به یادداشت. هفت راهکار زیر به انسان کمک می‌کند تا دربرابر استرس سرپابایستد:
وقت گذاشتن برای خود. فقط‌10 تا20 دقیقه اندیشیدن درخاموشی سبب رهایی از استرس مزمن و افزایش تحمل نسبت به آن می‌‌شود. از این وقت برای شنیدن موسیقی، تن آرامی و تصور چیزهای مطبوع و یا ابداً فکرنکردن  به‌هیچ‌چیز باید استفاده شود. درصورتی‌که با‌گذشت روز احساس فشار درعضلات به‌وجود‌آید، باید به‌مدت کوتاهی استراحت کرد. دراین مدت باید تنفس عمیق نمود، با مکث 6 نفس را فرو داد، یک ثانیه مکث نمود و سپس به‌آهستگی نفس را بیرون داد.
نرمش منظم. با نرمش، افسردگی و اضطراب ازبین خواهد رفت. فقط‌30‌دقیقه ورزش روزانه به جسم و ذهن سود می‌رساند.
هوشمندی درصرف غذا. جیر‌ه‌ی‌غذایی سرشار از میوه، سبزی و غلات کامل به انسان انرژی می‌دهد تا بتواند استرس را کنترل کند، نباید شکم را پرازچیزهایی کرد که سرشار از کافئین است و به‌سرعت بی‌تأثیر می‌شوند.
مقاومت در برابر مسوولیت زیاد. به جای رفتن به‌دنبال راه‌هایی برای انجام فعالیت بیشتر درطول روز، راه‌هایی باید پیدا کرد تا کارکمتری انجام داد. باید به یادداشت که گفتن نه به‌درخواست‌های تازه خوب است و به‌این‌ترتیب زمان کافی برای رسیدن به فعالیت‌هایی که ازقبل وجود داشته فراهم می‌شود.
آماده بودن. درچالش‌ها باید شرکت کرد. چه آمادگی برای یک برنامه‌ی‌کاری باشد وچه برنامه‌ریزی برای گرد‌آمدن خانواده یا رسیدگی به یک کودک ناخوش. آماده بودن به انسان کمک می‌کند تا درموارد استرس‌آور، با اطمینان عمل‌کند. درصورت لزوم باید وقتی اضافی برای آرام کردن اعصاب کنار گذاشت.
از ذهن بیرون کردن افکار منفی. درصورتی‌که فکر «این‌کار را نمی‌شود انجام داد» وجود داشته باشد، دقت را باید جمع‌وجور کرد و به‌جای آن باید این فکر را جلو انداخت که: با وجود سختی‌کار، می‌توان آن را انجام داد. « همیشه افزودن فکر مثبت بر افکار منفی سبب تأثیر موفق بر موقعیت‌های پراسترس می‌شود».
حفظ خنده. شوخ طبعی ابزاری مهم درتسکین استرس است. خنده سبب ترشح آندورفین‌ها می‌شود. این مواد به انسان، احساس بهتر می‌دهند و سبب حفظ بازخورد مثبت می‌‌گردند. نتایج بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که خنده سبب کاهش فشارخون، تقویت دستگاه ایمنی و افزایش گردش خون نیز می‌شود.
هنگام نیاز به کمک اضافی:
درصورتی‌که عوامل استرس‌زای جدید توان مقابله با استرس را در انسان به چالش کشند یا درصورتی‌که تکنیک‌هایی که قبلاً مؤثر بودند تأثیر و کارآیی خود را از دست داده باشند ممکن‌است به عوامل و نیروهای کمکی نیاز باشد. کتاب‌های بسیار، وب‌سایت‌ها و گروه‌های حمایت خود را وقف کمک به اینگونه افراد کرده‌اند تا بتوانند این زمان سخت را بگذرانند. همچنین دراین‌گونه موارد می‌توان از گفتگو با‌یک مشاور یا کادر بهداشت‌روان استفاده‌کرد. گاهی دیدن دورنمای وضع ازبیرون یاری‌رسان است.
باید به‌خاطر‌داشت که استرس بخشی‌از زندگی است و هرگز ازبین نمی‌رود، اما باید به ابزار دورکردن استرس از زندگی مجهز بود و درزمان خود از آنها استفاده کرد.

 

 

تعداد بازدید : 1414

ثبت نظر

ارسال