شماره ۹۸۴

اسمارت‌فون و خواب

پزشکی امروز

اسمارت‌فون‌ها smartphone و تبلت‌ها tablet از اجزای بستر مردم در‌آمده‌اند و سبب از‌هم‌گسیختگی خواب می‌شوند. اعتقاد بر این است که یکی از علل این امر وجود دیودهایی است که نور روشن ساطع می‌کنند تا بتوان دراتاق خواب نیم‌روشن ازموبایل استفاده کرد.
تماس انسان با نور سبب اختلال درترشح ملاتونین می‌شود، هورمونی که به کنترل چرخه‌ی طبیعی خواب و بیداری کمک می‌کند. اما برای چک کردن موبایل دربستر و استفاده از خواب خوب شب، راه دیگری هم وجود دارد. نتایج انجام یک بررسی درمایوکلینیک حاکی از آن است که تاریک‌کردن دستگاه نوری اسمارت فون یا به‌علت نگاه‌داشتن دستگاه حداقل در‌14 اینچی صورت  ضمن استفاده از آن سبب کاهش قدرت بالقوه‌ی اختلال در ملاتونین و تداوم خواب خواهد شد.
این پژوهش ازجمله بررسی‌های مربوط به خواب است که درمایوکلینیک انجام شده و در اجلاس سالانه‌ی وابسته‌ی خواب حرفه‌یی در بالتیمور عرضه شده و در نشریه‌ی SLEEP سال 2013 انتشار یافته است.
درگذشته، مردم به بستر می‌رفتند و کتاب می‌خواندند. اما این روزها، بسیاری ازمردمان به بستر می‌روند و با تبلت خود کتاب می‌خوانند و روزنامه‌ مطالعه می‌کنند یا به مطالب گوناگون می‌نگرند.
دراین بررسی، پژوهشگران از دو تبلت و یک اسمارت فون در یک اتاق تاریک استفاده کردند و نور ساطع‌شده از‌این دستگاه‌ها درموارد مختلف وقتی به فواصل مختلف از صورت شخص قرار‌می‌گرفت با متر اندازه‌گیری کردند. در‌این تجربه مشخص‌شد که وقتی نور دستگاه کاهش می‌یابد و دستگاه در فاصله‌ی بیش‌از 30سانتی‌متری صورت استفاده کننده قرارمی‌گیرد از احتمال روشن‌بودن نور برای فرونشانی ترشح ملاتونین و ازهم‌گسیختگی خواب کاسته می‌شود.

 

 

تعداد بازدید : 1341

ثبت نظر

ارسال