شماره ۹۸۳

میگرن و آب و هوا

دکترمحمدابراهیم رسولی نورولوژیست ـ آمریکا

به‌نظر می‌رسد بعضی افراد دچارمیگرن، نسبت به تغییرات آب و هوا حساس هستند. عوامل شعله‌ور‌کننده‌ی مرتبط با هوا عبارتنداز:
ـ نور روشن آفتاب
ـ هوای داغ یا سرد
ـ رطوبت زیاد
ـ هوای خشک
ـ هوای طوفانی و وجود باد
ـ تغییرات فشار بارومتریک
دربعضی افراد، تغییرات آب و هوا ممکن است سبب عدم تعادل درمواد شیمیایی مغز ازجمله سروتونین serotonin شود و شرایط را برای ایجاد میگرن مناسب کند. عوامل شعله‌ور‌کننده‌ی مرتبط با آب‌وهوا ممکن‌است سردردی را شدت بخشند که با سایر عوامل شعله‌ور‌کننده به‌وجود آمده است.
درصورتی‌که حس شود میگرن به‌علت آب و هوا شعله‌ور می‌شود، ممکن‌است بیمار احساس درماندگی نماید، زیرا به‌هرحال نمی‌توان وضعیت هوا را تغییر داد. اما می‌توان آموخت که کدام نوع تغییرات آب و هوا سبب شروع میگرن می‌شود و به این ترتیب اقداماتی برای کاهش آثار آن انجام داد:
• باید بروز سردردها را یادداشت کرد و در صورت بروز موارد میگرن، مدت طول کشیدن و عامل ایجاد‌کننده‌ی آن را یادداشت نمود. این کار به بیمار کمک خواهد کرد تامشخص نماید آیا عوامل شعله‌‌ور‌کننده‌ی اختصاصی آب و هوا در بروز میگرن مؤثر است یا نه.
• باید تغییرات آب وهوا را پایش کرد و در‌صورت امکان از عوامل شعله‌ور‌کننده پرهیز نمود. به‌عنوان مثال درآب وهوای سرد و وزش باد، اگر این عوامل سبب شعله‌وری میگرن می‌شوند درخانه ماند. به محض شروع نخستین شناسه‌ی ‌میگرن، داروی مربوط به میگرن را مصرف نمود.
• باید ازگزینه‌های سالم شیوه‌ی‌زندگی استفاده کرد یعنی غذای سالم خورد، به‌طور منظم ورزش کرد، خواب کافی داشت و استرس را کنترل و مهار نمود.
انجام این اقدامات به کاهش تعداد و وخامت میگرن کمک خواهد کرد.

 

تعداد بازدید : 1404

ثبت نظر

ارسال