شماره ۹۸۱

الکل خطرناکتر از حشیش

دکترسید محمدباقرکمال‌الدین تنکابنی - داروساز

براساس آمارهای منتشر‌شده ازسوی سازمان بهداشت، سالیانه بیش ‌از سه میلیون نفر در اثر بیماری‌های گوناگون از بیماری‌های قلبی تا سرطانهای مختلف دراثر مصرف الکل‌جان می‌سپارند.

دراغلب مواقع افراد مبتلا به الکل خودکشی می‌کنند ولی باید پرسید چرا مسوولان در تقسیم‌بندی‌های خود آنچنان که باید این ماده را ‌خطرناک تلقی نمی‌کنند. مدیر کمیته‌ی علمی مستقل داروسازی بریتانیا پروفسور دیوید تات اعلام کرده‌بود که خطر مصرف الکل خیلی بیشتر از حشیش می‌باشد ولی متأسفانه آقای پروفسور را مجبور به استعفا نمودند و در شورای مشورتی مواد گفتند مصرف موادمخدر برای خود شخص و بالاخص جامعه نادرست است، الکل علاوه‌بر جامعه، مشکلات خانوادگی و آسیب به محیط اطراف و هزینه‌های مهلکی وارد می‌کند و بر‌اساس نظرسنجی هر‌یک از موادی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند از صفر ‌تا ‌صد امتیازدهی ‌شوند که براساس این ارزیابی الکل با 72 امتیاز منفی، خطرناکترین ماده برای سلامتی انسان است و پس‌از آن هروئین با 55 امتیاز منفی و کوکائین با 33 امتیاز منفی در رتبه‌ی سوم و چهارم قراردارند و سرانجام آمفتامین‌ها با 23 امتیاز و حشیش با 20 امتیاز و بنزودیازپین‌ها با 15 امتیاز منفی به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار‌دارند. لازم‌است بدانیم که ترک الکل بسیار مشکل‌تر از ترک مواد‌مخدر دیگر است که در ترک آن باید خانواده به شخص الکلی دقت بیشتری بنماید چون در بعضی‌از موارد هنگام ترک‌الکل دچار دلیریوم و یک‌نوع دیوانگی حاصل می‌شود که منجر به مرگ می‌گردد. مقدار مصرف الکل را به‌تدریج کم کنند تا موقعی که آب به‌جای الکل به‌کار رود و دراین مدت است که شخص معتاد به الکل مانند دیگر افراد سالم خانواده زندگی خوبی را آغاز می‌کند.
متأسفانه درکشورهای غربی دسترسی به الکل بسیار آسان‌تر است و درنتیجه‌ معتادان به آن نیز خیلی بیشتر‌از کشورهای دیگر می‌باشند و به این علت مصرف الکل درکشورهای غربی زیاد مورد بحث قرار نمی‌گیرد.

 

 

تعداد بازدید : 1219

ثبت نظر

ارسال