شماره ۹۸۱

پیش‌بینی چاقی درکودکان

دکترفرهاد فیلی - کودکان

نتایج یک پژوهش که با همکاری دانشکده‌ی پرستاری دانشـگاه Case Western Reserve و دانشگاه ایالتی تنسی انجام شده حاکی از آن است که می‌توان الگوهای رشد را از کمتر از 2 ماهگی در شیرخواران مشاهده کرد.

تقریباً از بدو تولد ، به سرعت ظهور این الگوی رشد درمنحنی‌ها وچارت‌ رشد درمورد وزن بیش ازقد قابل مشاهده است.
 آنالیز پرونده‌‌ی کودکان سالم ونوزادانی که وزن طبیعی داشته و شاخص جرم بدن (BMI) درآنها در سدک 17‌است نشان می‌دهد که درحدود 2‌ماهگی میزان رشد کفه‌یی می‌شود و به ندرت ضمن 5 سال آینده انحراف پیدا می‌کند. نوزادان دارای اضافه وزن یا چاق چند ماه بعد (و حدود سن‌ 14ماهگی) از سدک‌17 می‌گذرند و وقتی الگوهای رشد BMI پایش می‌شود این صعود به‌سمت بالا ادامه می‌یابد.
پژوهشگران دریافته‌اند که از سن 5 سالگی، کودکانی که دارای وزن طبیعی بوده‌اند از زمان تولد نسبت به نوزادانی که دارای اضافه وزن بوده وچاق یا به شدت چاق تلقی می‌شدند به‌صورتی متفاوت رشد کرده‌اند.
در این بررسی، 221‌کودک از میان 4000‌پرونده‌ی کودکان‌سالم تحت‌مراقبت یک سازمان حفظ‌سلامت انتخاب شدند. تمامی این کودکان، طی 9‌ چک‌آپ کامل ظرف 5‌سال زندگی، وزن و طول قد‌شان اندازه‌گیری شده و پرونده‌ی طبی داشتند. هیچیک از این کودکان سابقه‌ی ویزیت دربیمارستان یا درمانگاه اورژانس نداشته و در آنها رویه‌ی طبی یا سایر شرایط اختصاصی طبی انجام نگرفته و یا از داروهایی استفاده نمی‌کردند که ممکن بود دارای نتایج انحرافی باشد. در هیچ یک  از بررسی‌های دیگر مربوط به تغییرات زودرس وزن از نمونه‌‌یی استفاده نشده بود که فقط از شیرخواران و کودکان‌سالم تشکیل شده باشد. پژوهشگران نمی‌خواستند چیزی در غذا‌خوردن معمولی این افراد تداخل کند. این بررسی از این‌جهت هم با سایرین تفاوت داشت که پژوهشگران به‌پرونده‌ی بهداشتی مادر دسترسی داشته و اطلاعات در‌مورد وزن مادر پیش‌از بارداری و سیگار کشیدن آنها را دراختیار داشتند. عامل اخیر ممکن‌است بر وزن کودک تأثیر گذارد.
پژوهشگران بر‌اساس یافته‌های پژوهش پیشین انجام شده توسط دیگران حدس می‌زنند که غذای مصرفی توسط مادر در دوران بارداری بر وضعیت هورمونی نوزاد و قدرت احساس رضایت ازگرسنگی نوزاد شرکت دارد.
اززمانی‌که Haller از رویکرد تازه‌ی آماری برای رشد شیرخوار استفاده کرد ردگیری چاقی در نخستین ماه های زندگی آغاز شد. هالر به‌جای آنکه از امتیاز BMI به عنوان راهنما استفاده کند روی منحنی از وزن‌نوزاد تقسیم بر قد استفاده نمود. با این رسم، الگویی به‌دست‌آمد که نشان می‌داد که دختران و پسران چاق در 5 سالگی نسبت به نوزادان دارای وزن طبیعی از قبل‌از 2 تا4 ماهگی به‌طور قابل‌توجه دارای وزن بالاتر نسبت به قد بوده‌اند.
ازآنجا که این الگوها معمولاً پیش ازموعدی ظاهر می‌شوند که کودکان شروع به‌خوردن غذای جامد می‌کنند، ممکن‌است الگوهای رشد اوایل زندگی اطلاعات مهمی در مورد مسایل بهداشتی آینده‌ی شخص به‌دست دهد.

 

 

تعداد بازدید : 1181

ثبت نظر

ارسال