شماره ۹۷۸

پت تراپی

دکتر فرخ سیف بهزاد

آیا طب به سمت سگ‌ها می‌رود؟

بله، اما ازیک راه خوب، پت‌تراپی Pet therapy درزمینه‌ی‌ مراقبت از سلامت و فراتر ازآن، چیزی حمایتی به‌دست آورده‌است. باید دید درپس این روند روبه روشد چه چیزی نهفته است.
پت‌تراپی چیست؟
پت‌تراپی یک اصطلاح وسیع است وشامل درمان به کمک حیوان animal assisted therapy و سایر فعالیت‌ها به کمک حیوان است. درمان به کمک حیوان حوزه‌یی روبه رشد است و دراین حوزه از سگ یا سایر حیوانات برای کمک به بهبود افراد یا مقابله‌ی بهتر آنان با مشکلات بهداشتی استفاده می‌شود. مثل بیماری قلب، سرطان و نابسامانی‌های سلامت‌روان.
ازطرف دیگر، فعالیت‌هایی که به کمک حیوان انجام می‌شود دارای هدف‌کلی‌تری مانند تدارک راحتی و سرور درساکنان خانه‌های سالمندان است.
نحوه‌ی کار درمان به کمک حیوان:
فرض کنید دربیمارستان بستری هستید. پزشک درمورد برنامه‌درمان به کمک حیوان سخن می‌گوید و می‌پرسد آیا به این موضوع علاقه دارید؟ پاسخ شما مثبت است و پزشک ازیک مسوول می‌خواهد در‌مورد این برنامه بیشتر با شما سخن بگوید. کمی بعد یک سگ یاور ونگاهبانش وارد اتاق بیمارستان می‌شوند. 10‌تا15 دقیقه در اتاق می‌مانند. ازشما دعوت می‌شود سگ را نگاهدارید و سوالاتی ازنگاهبان سگ بنمائید.
بعد از این ملاقات، متوجه لبخند خود می‌شوید واحساس خستگی کمتری می‌کنید وخوشبین‌تر می‌شوید. دیگرصبر هم نمی‌کنید و این جذابیت سگانه را با خانواده درمیان می‌گذارید و درواقع، بی‌صبرانه درانتظار ملاقات بعدی می‌مانید.
چــه کســـی از درمـــان بـه کمک حیوان سـود می‌بـرد؟
 درمان به کمک حیوان به‌طور قابل‌توجه سبب کاهش درد، اضطراب، افسردگی وخستگی درافرادی می‌شود که دارای گستره‌ی مشکلات بهــداشتــی زیــر هستند:
ـ‌کودکان تحت درمان دندانپزشکی.
ـ افرادی که تحت درمان سرطان هستند.
ـ افرادی که تحت مراقبت دراز مدت در مؤسسات هستند.
ـ افراد بستری به علت نارسایی مزمن قلب.
ـ کهنه‌سربازان مبتلا به نابسامانی‌ استرس پسا ضربه‌یی.
و این تنها شخص بیمار نیست که ازمنافع این کار بهره‌مند می‌شود. اعضای خانواده و دوستانی هم که ناظر ملاقات حیوان با بیمار هستنـد می‌گوینـــد که حس بهتری داشته‌اند.
از پت‌تراپی می‌توان درمؤسسات غیرطبی مانند دانشگاه‌ها و برنامه‌های اجتماعی نیز استفاده کرد تا به افرادی کمک شود که دچار اضطراب واسترس هستند.
آیا پت‌تراپی، خطر‌هم دارد؟
بزرگترین نگرانی‌به خصوص دربیمارستان‌ها، ایمنی و بهداشت است. بسیاری از بیمارستان‌ها وسایر مؤسساتی که ازپت‌تراپی استفاده می‌کنند برای اطمینان ازاین مسأله که حیوانات پاکیزه، واکسینه، کاملاً آموزش دیده و ازنظر رفتار‌های مناسب غربالگری شده باشند قوانین وقواعد شدیدی وجود دارد.
همچنین ذکر این نکته با اهمیت است که تاکنون مراکز کنترل بیماری و پیشگیری گزارش عفونت  به علت درمان با کمک حیوان دریافت نکرده‌اند.
درمان به کمک حیوان درعمل:
جک، که اکنون توسط همکارانش دکتر جک نامیده می‌شود، یک سگ پینشر Pinscher مینیاتوری و نخستین سگ یاور درمحیط مؤسسات (سگ خدمات) است که در راچستر مینه زوتا به گروه مایوکلینیک پیوسته است.
جک، یک سگ خدماتی کاملاً با صلاحیت است که ازسال 2002 درمایوکلینیک کارمی‌‌کند.
 جک وقت خود را با بیماران می‌گذراند و به آنها کمک می‌کند درجهت هدف بهبودی کار کنند. به عنوان مثال، جک و مربی‌اش با یک دختر 5 ساله کار کرده‌اند که تحت عمل جراحی فقرات قرارگرفته بود. جک به بیمار کمک کرد تا دوباره بیاموزد چگونه راه برود و هربارکه قدم به‌جلو می‌گذارد، گامی به عقب بردارد. همچنین این دختر بیمار هرروز صبح نتیجه‌ی ‌«چک‌آپ» خود را به جک نشان‌می‌دهد. این کار به وی کمک می‌کند تا راه برود. درنهایت روزی فرا رسید که به کمک واکر با جک به قدم زدن پرداخت.
افزون بر جک، بیش از 6 سگ درمانی مجاز بخشی از برنامه‌ی سگی مراقبت مایو کلینیک را تشکیل می‌دهند. این سگ‌ها به طور منظم از بخش‌های مختلف بیمارستان دیدن می‌کنند و با درخواست بیماران ویزیت اختصاصی انجام می‌دهند.
درکتاب ‌ذهن لامکان، طب لامکان، در صفحه‌ی‌150، از این مسأله کمک به درمان با اصطلاح «ارتبـاط معنــــوی» نـــام برده شده است.

 

 

 

 

 

تعداد بازدید : 2492

ثبت نظر

ارسال