شماره ۹۷۸

سطوح مسی و تخریب نوروویروس‌ها

پزشکی امروز

دانشمندان کشف کرده‌‌اند که سطوح مسی و آلیاژ مس قدرت تخریب قوی‌‌ترین عامل بیماری‌های مسری را دارند.

نوروویروس Norovirus شایع‌ترین عامل شعله‌ور‌کننده‌ی گاستروآنتریت است و سبب ایجاد درد معده، استفراغ، اسهال وتهوع درانسان می‌شود. این عفونت در ماه‌های زمستان برجسته‌تر بوده و درتمام سال ممکـــن‌اسـت سبــب ایجــاد بیماری شود.
طبق گزارش مراکز کنترل بیماری و پیشگیری (CDC)، نوروویروس هرساله درآمریکا علت بروز 19 تا 21 میلیون مورد گاسترو آنتریت حاد می‌باشد.
عفونت ‌ناشی‌از این ویروس بسیار مسری است و ممکن‌است از غذا یا آب آلوده، تماس شخص با‌شخص و تماس با سطوح آلوده به‌انسان انتقال یابد. اما، پژوهشگران دانشگاه سوتامپتون درانگلیس می‌گویند کشف جدیدشان قدرت بستن یک راه عفونت را دارد.
طبق نظر پژوهشگران، نتایج بررسی‌های پیشین حاکی ازآن بود آلیاژهای مسی ازسطوح مؤثر ضدمیکربی علیه باکتری‌ها و قارچ‌های مختلف به شمارمی‌آید.
برای این بررسی، دانشمندان محیطی به‌وجود آوردند که شبیه آلودگی فینگرتاچ سطوح بود تا مشخص شود مس علیه  عفونت نوروویروس مؤثر است. به‌خصوص، پژوهشگران روی آزمون مسمومیت مس علیه ژنوم ویروسی و کاهش تعداد ژن‌ برای پروتئین رمزبندی شده‌ی ویروسی VPg تمرکز کردند که برای فعال‌شدن عفونت نوروویروس حیاتی بود.
نتایج آنالیز آشکار ساخت درسطوحی که حاوی بیش‌از 60٪ مس است نوروویروس موشی در دمای اتاق به‌سرعت تخریب شده‌است.
 نتایج این بررسی نشان می‌دهد که استفاده از سطوح ضدمیکربی حاوی مس در محیط‌های بالینی و اجتماعی ازجمله کشتی‌ها و مؤسسات مراقبتی به کاهش انتشار عفونت‌های ساری کمک می‌کند.

 PLoS One 2013 Sep 9

 

 

تعداد بازدید : 1519

ثبت نظر

ارسال