شماره ۹۷۸

در هلسینکی چه گذشت؟

دکترعبدالحمید حسابی - جراح

انجمن بین‌المللی جراحی International Society of Surgery که به‌اختصار ISS و به‌زبان فرانسه SIC نوشته می‌شود در اوایل قرن گذشته توسط بسیاری از جراحان بزرگ آن زمان در کشور سویس پایه‌گزاری گردید و از همان زمان گنگره‌های متعدد و درخود سویس و بعضی کشورهای اروپایی برگزار می‌شد.

از نیمه‌ی دوم قرن گذشته هر ‌دو سال یک‌بار کنگره‌ی‌ بین‌المللی دریکی از قاره‌های جهان تحت عنوان هفته بین‌المللی جراحی International Surgical Week یا به اختصار ISW برگزار می‌گردد. کشور و شهر مربوطه آن قاره توسط آرای نمایندگان جراحی کشورها از دو دوره قبل تعیین می‌شود.
امسال چهل‌وپنجمین‌کنگره نوبت قاره‌ی‌اروپا و کشور‌فنلاند و شهر هلسینکی بود.
من که فکر می‌‌کنم به عنوان تنها ایرانی در این همایش شرکت داشتم بی‌مناسبت ندیدم گوشه‌هایی ازآن را به اطلاع عزیزان برسانم.
کشور سراسر سرسبز فنلاند با مردمی بسیار مهربان و با محبت وآرام جزو کشورهای اسکاندیناوی بوده و سنت‌های شرق و غرب را به هم دارد. زبانشان سویدی و فنلاندی است ولی اکثر مردم انگلیسی را به راحتی صحبت‌می‌کنند. شهر هلسینکی که آن را دختر بالتیک می‌گویند اطرافش را تماماً خلیج‌های زیبا احاطه‌کرده‌است. کنگره‌ی‌‌2013 ISW از تاریخ 24تا29 اوت برابر3تا7شهریور ماه 1392 برگزار شد. بسیار پربار بود. 212 عنوان حاوی مقالات متعدد ازتخصص‌های مختلف همراه ده‌ها پوستر درمحل ‌نمایشگاه‌ها و همایش‌های هلسینکی که بسیار بزرگ و مجلل و حاوی سالن‌های متعدد بود تشکیل گردید.
 سخنرانی‌ها ازساعت 8 صبح تا12‌بود و گاهی مطالب اضافی از ساعت 7 صبح و ظهرها هنگام ناهار هم اجرا می‌شد.
تمامی کنفرانس‌ها به‌موقع شروع و به موقع خاتمه می‌یافت و سخنرانان وقت را آنچنان رعایت می‌کردند که درتمام جلساتی که من شرکت داشتــــم حتی‌یکبار هم رئیس جلسه به گوینــدگان تذکـر نداد.
ازنکات حسد‌برانگیز حضور چشمگیر شرکت کنندگان به ویژه افراد مسن و سپیدموی بود که بسیاری با عصا حرکت می‌کردند وازهمان ساعت اول حاضر بودند، چیزی که درکنفرانس‌های ما به ندرت مشاهده می‌گردد.
حضور فتق به عنوان اولین بحث عمومی در اولین جلسه نشانگر اهمیت این بیماری مهم و شایع‌ است و اینکه با همه‌ی پیشرفت‌ها و قدمت ‌هنوز ناشناخته‌های بسیار دارد، حقیقتی که اکثر سخنرانان روی آن تأکید داشتند.
ـ سرطان‌های پستان و دستگاه گوارش در بخش‌‌جراحی عمومی وسرطان‌های پروستات و ریه در بخش‌های تخصصی در صدر قــرارداشتـند.
ـ مسأله‌ی تروما و حوادث مختلف ترافیک‌ها، جنگ،‌ زلزله و... درکشورهای مختلف بخش‌های  وسیعی ازمطالب کنگره بود و یک سخنرانی ازکشور بوسنی بوده که چگونه یک بیمارستان عادی را تبـــدیـــل به یک بیــمارستــان جنگی می‌کنند.
ـ تکنولوژی جدید، لاپاروسکوپی و جراحی‌های آندوسکوپی تله‌مدیسین Tele Medicine مورد بحث جلسات متعدد بود.
ـ رل بیهوشی وریکاوری و ICU  هم جایگاه ویژه یی داشتند.
ـ جراحی‌های چاقی و جراحی‌های گوناگون دربیماران چاق مورد استقبال بود.
ـ مشارکت حضار دربحث‌ها علاوه بر زمان کافی پرسش و پاسخ به‌صورت نظرسنجی نیز انجام می‌شد. برای نمونه دریک جلسه مسوول جلسه پاپیلاری کارسینومای تیروئید را مطرح کرد و از سه سخنران در‌مورد لنفادنکتومی گردن سوال کرد. یکی لنفادنکتومی دو‌طرفه ـ نفر بعد لنفادنکتومی یک‌طرفه را توصیه کردند و سخنران سوم مخالف لنفادنکتومی بود و این هرسه عقاید خود را بیان‌کرده و دلایل خویش را مطرح کردند و درآخر رئیس جلسه از حضار نظر‌خواهی کرد و حضار با بلند‌کردن دست و یا استفاده از دستگاه‌های نظرسنج ابراز نظر می‌کردند.
ـ ذکر نام بزرگان جراحی و جراحانی که خدمات ذیقیمتی برای انجمن کرده‌اند به اشکال مختلف مورد سپاس قرارگرفت به‌عنوان مثال سخنرانی به‌نام مارتین آلگور Martin Algiwer، که از روسای انجمن درگذشته بود و یا جایزه‌یی به ‌نام (نایهوس) Nyhus Prizc
 cloyD M. Nyhus Prize Session که به بهترین مقاله‌ها داده می‌شود.
ـ مسأله‌ی‌ ژنتیک و دخالت ژن‌ها در سرطان‌ها هم از مطالب مورد بحث بود ازجمله داشتن ژن سرطان پستان و درخواست‌های بعضی از زنان برای عمل ماستکتومی پیش‌گیرنده‌ و بحث‌ها و اختلاف‌نظرها دراین‌مورد زیاد بود به‌طوری‌که بعد‌از جلسه‌یی دراین‌باره عده‌یی ازحضار یکی‌از سخنرانان را دوره ‌کرده و سوال‌پیچ نمودند و اینکه آیا شما این‌کار را می‌کنید؟ وجواب این بود: چرا‌که‌نه؟ خصوصاً اینکه از وقتی یکی‌از هنرپیشگان نامدار هولیود به علت داشتن ژن مربوطه ماستکتومی دوطرفه کرده است (اشاره به آنجلینا جولی) متقاضی انجام آن کم نیست.
ـ اکثـرسخنــرانــان ضمن صحبت‌هاشان به اهمیت معاینات بالینی بیماران تأکید فراوان می‌کردند حتی یکی‌از این گویندگان با اشاره به «شرلوک همولمز» و«خانم مارپل» (دوکارآگاه داستانی) گفت که اینها تنها با علائم و آثار باقیمانده درصحنه‌ی جنایت و بدون استفاده از تکنولوژی امروز نظیر دوربین مخفی و سایر تجهیزات، جانی را پیدا می‌کردند چرا ما نتوانیم با علائم بالینی تنها، بیماری را تشخیص دهیم.
ـ نکته‌ی آخر اینکه عدم حضور ایرانی‌ها دراین همایش‌ها غم‌انگیز است، به‌ویژه افراد جوان هیئت‌های علمی دانشکده‌های پزشکی که بسیار واجب است با کمک دولت بیایند و بیاموزند و بیاموزانند.

 

 

تعداد بازدید : 771

ثبت نظر

ارسال