شماره ۹۷۸

سندرم کروناویروس تنفسی خاورمیانه

دکترسنبل طارمیان - عفونی

سندرم کروناویروس تنفسی خاورمیانه Middle East Respiratory Syndrome Coronavirus که با کوته‌نوشتMERS-COV شناخته می‌شود پیش‌از این به‌نام کروناویروس جدیدNovel coronavirus یا ویروس شبه‌سارس SARS-Iike virus شناخته می‌شد و از خانواده‌ی کروناویروس است.

کروناویروس‌ها بیشتر سبب کسالت تنفسی در پستانداران و ازجمله انسان می‌شوند. به تقریب از هر3مورد سرماخوردگی یک مورد به علت کروناویروس به وجود می‌آید. نسبت به سایر کروناویـــروس‌های قدیمیMERS-COV، ویروسـی بسیار مرگبار است.
سویه‌یMERS-COV از سویه‌های جدید کروناویروس است که سال گذشته ظاهر شده و به‌سال2012 درخاورمیانه باعث بیماری شده و بارنخست وقتی تشخیص داده‌شد که مردی بانشانه‌های «شبه سارس» وارد عربستان سعودی شد و در ژوئن 2012 درگذشت.
چندماه بعد، مردی از قطر پس‌از بازگشت ازسفر به عربستان سعودی با نشانه‌های مشابه دچار بیماری شد. این بیمار را برای درمان بیشتر با هواپیما به انگلیس فرستادند و در آنجا نتایج آزمون‌ها تأیید شــد که به MERS-COV آلوده است.
تاکنون مواردی تأیید شده از عفونت MERS-COV از انگلیس، امارات متحده‌ی عربی، تونس، عربستان سعودی، قطر، اردن، ایتالیــا، آلمان و فـــرانــسه گزارش شده است.
از آنجا که ویروس‌ها در سطح  خود دارای استطاله‌ی شبه تاج هستند به آنها کرونا فیتوس گفته می‌شود کرونا در لاتین به‌معنای تاج یا هاله است.
شناسه‌ها و نشانه‌ها
همه‌ی بیماران آلوده دارای نشانه نیستند یعنی ممکن‌است بعضی افراد به MERS-COV آلوده باشند ولی بیمار نشوند. یک مرد آلوده در اردن ابداً دارای نشانه‌ نبوده است.
 ممکن‌است بیماران آلوده دارای شناسه‌ها و نشانه‌های زیر باشند:
ـ سـرفه
ـ ترشح مخاطی
ـ کوتاهی نفس
ـ سستی (احساس کلی کسالت داشتن)
ـ دردقفسه‌ی سینه
ـ تب
ـ اسهال(دربعضی موارد)
ـ نارسایی کلیه
پزشکان این بیماری را به‌صورت کسالت شبه فلو باشناسه‌ها و نشانه‌های پنومو نی شرح می‌دهند. درگزارش‌های اولیه نشانه‌های این بیماری به‌صورت نشانه‌های مشابه با آنچه که درسارس (سندرم حادو شدید تنفسی) دیده می‌شود شرح داده شده‌است اما عفونت‌های سارس به‌‌خلاف عفونــــت
 MERS-COV سبب بروز نارسایی کلیه نمی‌شد.
گزینه‌های درمانی
طبق اطلاعیه‌های مراکز کنترل پیشگیری از بیماری‌ آمریکا و سازمان بهداشت جهانی برای بیمارانی که دچار کسالت ناشی‌از عفونتMERS-COV می‌شوند درمان اختصاصی وجود ندارد.
تمام آنچه که پزشکان درحال حاضر می‌توانند انجام دهند تدارک مراقبت طبی اتکایی برای کمک به تسکین نشانه‌ها است. منظور از مراقبت اتکایی انجام درمان جهت پیشگیری، کنترل یا تسکین عوارض جانبی و نیز تلاش برای بهبود راحتی و کیفیت زندگی بیمار است. درمراقبت اتکایی درمان یا بهبود دادن کسالت منظور نمی‌شود.
عوارض احتمالی
پنومونی
نارسایی کلیه
مرگ: بیش از 60 درصد بیماران آلوده می‌میرند.
افراد حساس به‌عفونت وعوارض
دسته افراد زیر نسبت‌به عفونت MERS-COV و عوارض آن تأثیر پذیرترند:
بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبـی.
افرادی که پیوند عضو انجام داده و از داروهای ایمونوسوپرسیو استفاده می‌کنند.
سایر بیمارانی که دستگاه ایمنی ضعیف دارند مانند بیماران سرطانی که تحت درمان هستند.
ازبیش از60 مورد تأیید شده‌ی عفونت MERS-COV  بخش اعظم آنها مرد بودند. اما هنوز زود است که تأیید شود مردان بیش اززنان تأثیر پذیرند.
مقایسه خطـرناک‌‌بودنMERS-COV و SARS-COV
SARS-COV بیشـتر از MERS-COV به انسان قابل‌انتقال است اما MERS-COV مرگبارتر است:
بیش از 60 درصد افرادی که تاکنون دچار MERS-COV شده‌اند درگذشتند.
SARS-COV دارای نرخ مرگ حدود10درصد است.
خبرگان متوجه شده‌اند که بیش از آنچه که قبلاً تصور می‌شدMERS-COV درمجـموعه‌های بیمارستــانی به انسان قابل‌انتقال‌تر است.
درموردMERS-COV اطلاعات اندکی در دست است و هنوز معلوم نیست که این ویروس ازکجا آمده است اما خبرگان اعتقاد دارند که این ویروس ازخفاش منشاء گرفته است.
هیچ‌کس به صورت مطمئن نمی‌داند که چه تعداد به این ویروس آلوده شده ونشانه‌یی ندارند تا زمانی‌که دانشمندان اطلاعات بیشتری از  این سویه‌ی جدید ویروسی به دست آورند به سختی می‌توان مشخص کرد که این بیماری تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی است اما مدیر کل سازمان بهداشت جهانی معتقد است که این ویروس تهدیدی برای کل جهان به شمار می‌رود.
حفاظت دربرابر عفونت
ازآنجا که هنوز کسی از منشاء انتقالMERS-COV اگاه نیست و نحوه‌ی‌ آلودگی افراد یا نحوه‌ی انتقال به درستی روشن نیست سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده‌است که در مورد پیشگیری از عفونت نمی‌توان توصیه‌ی اختصاصی بیان داشت.
اگرکسی درمنطقه‌یی زندگی می‌کند که درآن مواردی شناخته شده‌از عفونتMERS-COV وجود داشته‌است، سازمان‌ جهانی بهداشت، CDC و آژانس حفاظت از سلامت انگلیس پیشنهاد‌کرده‌اند باید برای هرنوع بیماری تنفسی اکنون اقداماتی شود ازجمله:
ـ پرهیز از تماس با افرادی که دارای نشانه های بیماری هستند.
ـ حفظ بهداشت خوب دست
ـ پرهیز از مصرف سبزی و میوه‌ی نشسته
ـ پرهیز از مصرف گوشت نپخته یا ناکافی نپخته
ـ اطمیـنان ازاستــریل بــودن آب شرب
ـ افرادی که ضمن سفر بیمار می‌شوند باید از تماس نزدیک با سایر مردم پرهیز کنند و از ماسک‌طبی استفاده نمایند و باگرفتن دستمال یا دستها جلوی دهان عطسه کنند. به غیراز مواردی که ازشخصی رنجور وآلوده به MERS-COV مراقبت می‌شود احتمال آلوده شدن به ویروس اندک است اما ازآنجا که درمورد این سویه‌ی ویروس اطلاعات اندکی در دست است هرنوع پیشنهاد یا توصیه را باید موقتی تلقی کرد.

 

 

تعداد بازدید : 1432

ثبت نظر

ارسال