شماره ۹۷۷

رفتار نامناسب و محیط

دکترحسین نجمی - روانپزشک کودکان

نتایج بررسی پژوهشگران یکی ازدانشکده‌های برجسته‌ی تجارت حاکی از آن است که مجموعه‌هایی که ازنظر فیزیکی وسیع و انبساط‌پذیر هستند (مثل استفاده از میز بزرگی که ضمن انجام کار قابل بزرگ شدن است یا صندلی بزرگ راننده در اتومبیل) ممکن‌است سبب شود افراد حس‌کنند قدرت بیشتر دارند و در نتیجه‌ی این احساس قدرت دچار رفتار نادرست و تقلب‌آمیز شوند مثل دزدی، تقلب و حتی تجاوز به قوانین ترافیک.

درمحیط کار روزمره ومحل زندگی، وضعیتی که بدن به خود می‌گیردبرحسب محیط  اطراف به صورت اتفاقی منبسط وگسترده ویا منقبض وجمع وجور می‌شود یعنی تحت‌تأثیر وسایل مورد استفاده درمحل است مثل صندلی‌های موجود دراتومبیل، وسایلی که درداخل و اطراف فضای کار است وحتی راهروهایی که در دفترها وجود دارد و این محیط‌ها به‌طور مستقیم برتمایل به انجام رفتار نادرسـت در زندگـی روزمـــره تأثیـر می‌گذارند.
درنتیجه‌ی این بررسی گفته شده‌است، درعین‌حال که ممکن‌است انسان نسبت به تغییرات معمولی و به ظاهر بی‌آزار وضعیت‌گزینی بدن توجهی نداشته باشد، اما این تغییرات زیرکانه‌ی بدن ممکن است دارای تأثیر عظیم بر افکار، احساسات و رفتار باشد. براساس پژوهش ‌انجام شده‌ی پیشین که نشان‌می‌داد وضعیت‌های انبساط‌پذیر ممکن‌است به بروز یک حالت قدرت منجر شود و قدرت به پیدایش رفتار نادرست و فساد منتهی گردد پایه‌یی برای انجام بررسی حاضر بود.  در بررسی‌حاضر مشخص شد که وضعیت‌های انبساط یافته‌ی غیرکلامی که توسط محیط به انسان تحمیل می‌شود براخذ تصمیم و رفتار آنچنان تأثیر می‌گذارد که انسان به سمت رفتار نادرست سوق پیدا می‌کند. این مسأله بسیار نگران‌کننده است. نتایج این پژوهش  نشان داده‌است که مدیران دفترها باید نسبت به ارگونومیک فضای کاربسیار توجه کنند. زیرا این فضاهای فیزیکی دارای تأثیر محسوس بر دنیای واقعی و رفتار  انسان هستند.
این پژوهش‌ شامل یافته‌هایی از 4 بررسی است که در کارخانه ‌و آزمایشگاه انجام شده‌است. دریک بررسی مسأله‌ی قابل انبساط بودن فضای کار در آزمایشگاه دستکاری شده و این مسأله آزموده شده که آیا بدن‌هایی که به‌طور اتفاقی انبساط یافته‌اند، دارای رفتار نادرست‌تر می‌باشند؟ درتجربه‌ی دیگر این موضوع بررسی شد که اگر شرکت‌کنندگان در صندلی ‌راننده‌یی بنشینند که قابل انبساط‌تر است آیا وقتی به آنان انگیزه داده می‌شود که سریع رانندگی کنند رفتار «بزن و دررو» پیش‌می‌گیرند. این تجربه با بازی ویـدیویی رانندگی انجام شد.
درگسترش این نتایج به زمینه‌ی دنیای واقعی، طی یک بررسی مشاهده‌یی میدانی اعتبار محیط‌شناسانه‌ی این تأثیر مشخص شد. با بزرگ بودن اندازه‌ی صندلی راننده‌، قوانین پارک کردن درشهرنیویورک زیر پا گذاشته می‌شود. دراین بررسی میدانی آشکار شد که اتومبیل‌های دارای صندلی قابل انبساط‌تر برای راننده‌ درخیابان‌های نیویورک بیشتر غیرقانونی پارک می‌کنند.

 

تعداد بازدید : 1164

ثبت نظر

ارسال