شماره ۹۷۳

غبار گچ و پروتئین شیر

دکترفرهاد فیلی - کودکان

بسیاری از آموزگاران امروزین مدارس از فرصت استفاده از وسایل الکترونیک، ماژیک و گچ بدون غبار برخوردارند و به این ترتیب دست‌های‌شان و اتاق درس پاک می‌ماند.

اما طبق نتایج یک بررسی که درشماره‌ی مه‌ی2013 Annals of Allergy, Asthma & Immunology، ارگان علمی کالج آلرژی، آسم وایمونولوژی آمریکا (ACAAI) به چاپ رسیده است، ممکن است این گزینه‌ی گچ دردانش‌آموزانی که دچار آلرژی شیر هستند سبب ایجاد آلرژی و آسم گردد.
غالباً برای تهیه‌ی گچ کم غبار از کازئین Casein یا پروتئین شیر استفاده می‌شود. زمانی که کودکان دچار آلرژی شیر، ذرات گچ حاوی کازئین را استشمام می‌کنند، ممکن‌است حمله‌های خطرناک آســم و سایــر مشکـلات تنـفسی بروز نمایـد.
حتی گچ‌هایی که بدون غبار یا ضدغبار نامیده می‌شوند نیز ذرات‌ریزی به هوا می‌فرستند. درنتایج این پژوهش مشخص شده است که وقتی این ذرات توسط کودکان دچار آلرژی شیر استشمام شوند، ممکن‌است سرفه، ویزینگ وکوتاهی نفس بروز نماید.
 استشمام این غبار ممکن‌است سبب احتقان بینی، عطسه و ‌آبریزش از بینی شود.
طبق آمار ACAAI، آلرژی شیر درایالات متحده حدود 300.000 کودک را گرفتار کرده است. با وجودی که اعتقاد بر این بود که اکثریت کودکان در سن 3 سالگی ازشرآلرژی شیر رها خواهند شد ولی نتایج بررسی‌های جدید متناقض این نظریه بوده و نشان داده است کودکان دبستانی هم هنوز به این آلرژی دچارند. اما، 80٪ کودکان دچار آلرژی شیر تا سن 16سالگی احتمالاً بهبود می‌یابند.
در دبستان و مؤسسات آموزشی گچ تنها موضوعی نیست که در دانش آموزان دچار آلرژی شیر موجب ناراحتی می‌شود، زیرا پروتئین‌های شیر را می‌توان درچسب، کاغذ، جوهر و سایر وسایل مورد استفاده‌ی کودک مشاهده کرد.
حتی درپرتو استفاده از وایت بورد، پروژکتورهای اورهد و تابلت باز هم گچ عامل ثابت کلاس درس است و به این زودی‌ها کنار گذاشته نخواهدشد. والدین کودکان دچار آلرژی شیر باید از کودک خود بخواهند که درعقب کلاس،یعنی درجایی بنشیند که احتمال استشمام غبار گچ کمتر است.
آموزگاران نیز باید در مورد غذاها وسایر عوامل شعله‌‌ورکننده‌ی مشکلات سلامتی درکودکان آگاهی داشته باشند وباید برنامه‌یی برای برخورد با اورژانس‌های آلرژی وآسم دراختیار آموزگاران، مربیان و بخش بهداشت مدارس باشد، ضمن آنکه کودکان مبتلا هم باید مجهز به اپینفرین،افشانه‌ها یا سایر داروهای نجات بخش باشند.

 

تعداد بازدید : 1455

ثبت نظر

ارسال