شماره ۹۷۳

باکتری‌های معتاد به کافئین

پزشکی امروز

باکتری‌های معتاد به کافئین

بعضی‌ از مردم ممکن‌است از شنیدن اصطلاح زیستن روی کافئین به خنده بیفتند ولی دانشمندان اکنون از ای کولایE.coli‌هایی استفاده می‌کنند که ازنظر ژنتیک برای این زندگی مهندسی شده‌اند.

محققان توجه کرده‌اند که کافئین و ترکیبات شیمیایی وابسته به‌‌علت استفاده‌ی گسترده از قهوه، سودا، چای، نوشابه‌های انرژی‌زا‌، شکلات و بعضی داروها به‌عنوان یکی از عوامل مهم آلوده‌کننده به‌شمار می‌روند. این ترکیبات شامل داروهایی هم می‌شود که در درمان آسم و سایر بیماری‌های ریه به‌کارمی‌روند.
دانشمندان می‌دانستند که یک باکتری طبیعی خاک به‌نام Pseudomonas Putida CBB5 در واقع فقط روی کافئین زندگی می‌کند و از آن برای پاکسازی این نوع آلودگی‌های محیطی استفاده می‌شود. به این ترتیب دانشمندان تصمیم‌گرفتند به جای باکتری‌ قبلی از ای کولای استفاده کنند که دسترسـی به آن و رشــدش آسان می‌باشد.
درگزارش این بررسی، موفقیت درانجام این کار و نیـز استفاده از ای‌کولای برای کافئین‌زدایی واندازه‌گیری مقدارکافئین نوشابه‌ها استفاده شده است. دراین پیشرفت یک بسته‌ی صناعی از ژن برای تجزیه‌ی کافئین و ترکیبات وابسته‌یی استفاده شده‌است که به‌آسانی می‌توان به سایر میکرب‌ها انتقال داد. وقتی این حالت مهندسی‌شده در بعضی ای‌کولای‌ها اتفاق افتاد، نتیجه، باکتری‌هایی بود که به کافئین اعتیاد داشتند.
این بسته‌ی ژنتیک ممکن‌است کاربردهایی ورای تدبیرهای محیطی داشته باشد ازجمله استفاده به‌عنوان حس‌گری  برای اندازه‌گیری مقدار کافئین در نوشابه‌ها در جداکردن قهوه از موادمغذی پردازش‌شده و نیز برای تولید زیستن مقرون به صرفه‌ی داروها.

American Chemical Society

 

 

تعداد بازدید : 1566

ثبت نظر

ارسال