شماره ۹۷۳

بیماری شبه MS ‌‌و WBC

دکترکوشا کوین رهگذر - دانشگاه ویسکانسین

دربیماری شبه اسکلروز مولتیپلMultiple sclerosis like درموش‌ها به نظر می‌رسد یاخته‌های ایمنی که مهندسی ژنتیک شده‌اند سبب التیام و ترمیم موش‌هایی شده که به یک بیماری پی‌شناسیک مشابه با MS آلوده شده بودند به‌طوری‌که ضایعات ازبین رفت و موش‌ها توانستند دوباره پاها و دم خود را به کارگیرند.

این یافته‌‌ی تازه که توسط گروه پژوهشگران دانشکده‌ی‌طب و بهداشت‌عامه‌ی دانشگاه‌ویسکانسین به‌دست‌ آمده، حاکی از آن است که می‌توان یاخته‌های ایمنی را به گونه‌یی مهندسی کرد تا به صورت یک نوع جدید درمان برای افراد مبتلا به MS درآید. درحال حاضر، تعداد داروهای خوب برای درمان MS اندک است. این بیماری التهابی اتوایمون درحال حاضر فقط درایالات متحده حدود 400.000 نفر را مبتلا کرده و در هیچ موردی عقبگرد پیشرفت بیماری دیده نمی‌شود.
یک گروه ازبخش نورولوژی دانشگاه‌ویسکانسین و نگارنده به‌رهبری دکترمایکل کاریتراستادیار نورولوژی، یک ماکروفاژ با طرح‌ خاص ایجاد کرده‌اند. ماکروفاژ به محل صدمه یا عفونت هجوم می‌آورد و باکتری‌ها و ویروس‌ها را تخریب می‌نماید و بافت آسیب دیده را پاکسازی می‌‌کند. این گروه پژوهشی، یک ژن انسان به یاخته‌ی ایمنی موش افزوده وماکروفاژی ایجاد کرده که به صورت کانال سدیم موسوم به NaV1.5 متجلی می‌شود و به نظر می‌رسد سبب تقویت عکس‌العمل یاخته‌ی ایمنی می‌گردد.
اما ازآنجا که ماکروفاژها ممکن‌است بخشی‌از پاسخ ایمنی باشند که به پوشش محافظ اعصاب (میلین) در افراد مبتلا به MS آسیب می‌زند، دانشمندان مطمئن نبودند که این ماکروفاژهای NaV1.5 ممکن‌است به بیماری کمک کنند یا سیر آن را وخیم‌گردانند.
وقتی در موش ها آنسفالومیلیت اتوایمون تجربی که معادل موشی MS است به وجود آمد، دانشمندان پی بردند که ماکروفاژهای NaV1.5 به دنبال ضایعاتی می‌روند که به علت بیماری ایجاد شده و سبب بهبود می‌گردند.
این یافته دور ازانتظار بود زیرا محققان مطمئن نبودند ماکروفاژ‌ها چه مقدار صدمه ایجاد می‌کنند و چه مقدار سبب پاکسازی می‌شوند. بعضی فکر می‌کردند وضع موش‌ها بدتر خواهد شد ولی محققان پی بردند ماکروفاژها سبب حفاظت موش‌ها شده و موش‌ها یا دچار بیماری نیستند ویا به مورد بسیار خفیف بیماری دچارند.
درتجارب پیگیری، موش‌های معمولی که ژ.ن انسانی را متجلی نمی‌کردند پس ازشروع نشانه‌ها که شامل ضعف پاهای عقب وجلو بود با NaV1.5 درمان شدند. دراکثریت این موش‌ها پارالیزی پاهای عقب به وجود آمده بود. تقریباً تمامی موش‌هایی که با ماکروفاژهای NaV1.5  درمان شده بودند قدرت راه رفتن خود را به دست آوردند. درموش‌های تحت درمان با محلول دارونما یا ماکروفاژهای معمولی موش که دارای NaV1.5 نبود هیچ نوع بهبودی دیده نشد یا کسالت شدیدتر شد. درموش‌های درمان شده، گروه پژوهش، ماکروفاژهای NaV1.5 را در محل ضایعه یافت و در این موش‌ها، ضایعات کوچک‌تر و با بافت‌ آسیب‌دیده‌ی کمتر یافت.
به‌علت تنوعNaV1.5 در یاخته‌های ایمنی انسان، مسأله اینجا است که چرا این مکانیسم‌های ترمیم دربیماران مبتلا به MS وجود ندارد و برای تقویت آن چه می‌توان کرد. هدف دراز مدت به وجود آوردن ماکروفاژهای تقویت شده‌یNaV1.5 به عنوان درمان در افراد مبتلا به MS است.
این مقاله درشماره‌ی ماه ژوئن TV europathology and Experimental Neurology به چاپ رسیده است.

 

تعداد بازدید : 1415

ثبت نظر

ارسال