شماره ۹۷۲

جزئیات مفاهیم عملیاتی درمدیریت بحران بیمارستانی

سیدمحمدعلی صادقی تکیه - کارشناس مشاوره مدیریت

هدایت وکنترل:

الف ـ مقدمه
ـ این بخش عمدتاً مرحله‌ی مقابله‌ی بیمارستان درسوانح را پوشش می‌دهد. دراین قسمت جایگاه مسوولیتی فرمانده سوانح بیمارستان تشریح و مسوولیت‌های وی به ترتیب اولویت ذکر می‌شوند. باتوجه به اینکه هنگام وقوع سانحه کدام یک ازپرسنل کلیدی دربیمارستان حضور دارند، به ترتیب افرادی که باید این مسوولیت را برعهده بگیرند وافراد جانشین آنها تعیین می‌گردند.
ـ زنجیره‌ی‌ فرماندهی بیمارستان تشریح می‌گردد. دراین بخش،  درقالب چارت یا نمودار، جایگاه‌ها و روابط بین آنها تعیین می‌شود.
 ـ برای هر یک از فعالیت‌های کلیدی، فرد مسؤول و تیم‌ وی تعیین می‌گردند و شرح مسؤولیت‌های آنها با جزئیات بیشتر درقالب دستورالعمل‌های استاندارد عملیات (SOP) به برنامه پیوست می‌شود.
ـ دراین قسمت همچنین جایگاه بیمارستان درسیستم فرماندهی کلی سوانح و روابط آن با مراجع تصمیم‌گیری خارج از بیمارستان تعیین می‌گردد.
ب) مرکز عملیات اضطراری بیمارستان
1) کلیات
الف. مرکز عملیات اضطراری بیمارستان مکانی است که هدایت،کنترل وهماهنگی عملیات بیمارستان درآن انجام می‌گیرد. این مرکز ازنظر فیزیکی، تجهیزات وامکانات و پرسنل دارای خصوصیاتی است که امکان مدیریت بهینه‌ی عملیات را فراهم می‌نماید.
ب. دربعضی از بیمارستان‌ها، بیش ازیک مرکز عملیات برای هماهنگی فعالیت‌ها تشکیل می‌گردد. برای مثال مرکز کنترل پزشکی که درمحل پذیرش بیماران خارج از بیمارستان و یا اورژانس تشکیل می‌شود ومسوولیت تریاژ، اقدامات اولیه‌ی بیماران، اعزام بیماران به مراکز دیگر و نیز هماهنگی منابع مورد نیاز برای این فضاها را برعهده دارد. این مرکز زیر نظر مرکز عملیات اضطراری بیمارستان فعالیت می‌کند وهدف ازتشکیل آن هماهنگ نمودن فعالیت‌هایی است که به علت بعد مسافت ممکن است تــــوسط مرکــز عملیــــات اضطــــراری قابل مدیریت نباشد.
2) خصوصیات فیزیکی:
مرکز عملیات اضطراری باید ازنظر محل قرارگیری، حداکثر دسترسی را به بخش‌های کلیدی چون اورژانس داشته باشد. این مرکز معمولاً درمحل امنی ازساختمان انتخاب می‌شود تا با احتمال کمتری درجریان سوانح آسیب ببیند. محل فیزیکی مرکز عملیات اضطراری دربیمارستان تعیین و دراین بخش از برنامه ذکر می‌شود.
3) مسوولیت‌های مرکزعملیات اضطراری بیمارستان:
1ـ دریافت اطلاعات مربوط به منابع و مدیریت منابع
2ـ دریافت اطلاعات مربوط به پرسنل در دسترس و فراخوانی پرسنل
3ـ نظارت بر مقابله‌ی بیمارستان با سوانح
4ـ حفظ ارتباط با سازمان‌های خارج از بیمارستان
5ـ حفظ ارتباط با تمامی بخش‌های بیمارستان ازجمله مرکز کنترل پزشکی
6ـ ثبت و نگهداری تمامی مستندات وداده‌های مرتبط با عملیات
4) پرسنل:
1ـ فرمانده‌ی حادثه‌ی بیمارستان (افرادی که این مسؤولیت را برعهده می‌گیرند، قبلاً تعیین شده‌اند).
2ـ ارشد اطلاعات بیماران
3ـ ارشد ارتباطات
4ـ پرستار ارشد بیمارستان
5ـ پرسنل دفتری
6ـ هرفردی که به تشخیص فرمانده‌ی حادثه باید به تیم کمک کند.
5) تجهیزات:
1ـ تجهیزات ارتباطی داخلی (تلفن، سیستم‌پیج، بی‌سیم، پیجرها، موبایل)
2ـ تجهیزات ارتباطی خارجی (تلفن، پیجرها، بی‌سیم، موبایل)
3ـ برنامه‌ی مدیریت بحران بیمارستان/ فهرست تماس‌های اضطراری/ برنامه‌ی مدیریت بحران شهر یا جامعه
4ـ نقشه‌های منطقه و بیمارستان
5ـ تجهیزات روشنایی (مرکزی و دستی)
6ـ امکانات‌رفاهی (توالت، تخت‌خواب، حمام و...)
7ـ تجهیزات رایانه‌یی (رایانه، پرینتر، سیستم‌های USP و...)
8ـ لوازم التحریر
6) فعال سازی:
1ـ این مرکز با دستور فرمانده‌ی حادثه‌ی بیمارستان فعال می‌شود. بخش حراست بیمارستان درب این مرکز را باز کرده و از فعال بودن سیستم‌های ارتباطی و رایانه‌یی اطمینان حاصل می‌کند. پرسنل مرکز عملیات باید پس از دریافت هشدار سوانح، خود را به مرکز عملیات رسانده و به فرمانده‌ی حادثه معرفی کنند.

 

 

تعداد بازدید : 491

ثبت نظر

ارسال