شماره ۹۶۶

نرمش هوازی و الکلیسم

با نرمش هوازی می‌توان ازبعضی صدمه‌های مغزی مرتبط با مصرف الکل به مقدار زیاد پیشگیری کرده ویا حتی این صدمه ها را ترمیم کرد.
 نتایج یک پژوهش بالینی وتجربی در دانشگاه Boulder کلرادو حاکی از آن است که نرمش هوازی منظم مثل دویدن، دوچرخه‌سواری و راه رفتن به کاهش صدمه به ماده ی سفید مغز در افرادی کمک می‌کند که بیش از حد الکل می‌نوشند.
گفته می‌شود ماده ی سفید مغز از دسته‌های یاخته‌های عصبی تشکیل شده است که به عنوان خطوط انتقال عمل کرده وارتباط میان چند ناحیه‌ی مختلف مغز را کنترل می‌کنند.
پژوهشگران پی برده‌اند افرادی که الکل به مقدار زیاد می‌نوشند و فراوان ورزش می‌کنند، رابطه ی‌ پرقدرتی میان الکل و ماده‌ی سفید وجود ندارد ولی درافرادی که الکل به مقدار زیاد می‌نوشند و ورزش نمی‌کنند، تداوم و یکپارچگی مغز درچند ناحیه ازماده ی سفید دچار مصالحه می‌شود. این امر به آن معنا است که ماده‌ی سفید دراین افراد به خلاف افراد طبیعی به صورتی مؤثر پیام ها را میان نواحی مغز انتقال نمی دهد. در این بررسی60 نفر شرکت داده شدند(23 خانم و 37 آقا) که به صورتی متوسط تا سنگین اعتیاد داشتند و ازمیان گروه بزرگتری انتخاب شده بودند که ازنظر مسایل مربوط به الکل و نیکوتین مورد بررسی قرارگرفته بودند.
 داوطلبان تست کتبی استاندارد موسوم به Alcohol use Disorders Identification Test (با کوته نوشت AUDIT) شدند از این آزمون برای مشخص کردن عادات آسیب‌رسان یا خطرناک شرب استفاده می‌شود. همچنین این شرکت کنندگان اسنادی مبنی بر شکست یاموفقیت در تلاش برای محدود کردن مصرف الکل ونیز مقدار نرمشی که انجام می‌دادند ارائه نمودند.
 تمامی داوطلبان یک نوع MRI تعدیل شده موسوم به تصویر‌سازی دیفیوژن تنسور Diffusion Tensor Imaging (باکوته نوشت DIT) شدند. با این تصویرسازی، محققان می‌توانستند وضعیت و راهگذر ملکول‌های آب را درسفرموازی با اکسون‌ها درماده‌ی سفید مغز مشاهده کنند. با DIT می‌توان جهت‌گیری اکسون‌ها را مشاهده کرد(با رنگ‌های متفاوت که نشانه ی جهت‌های مختلف حرکت است) و اطلاعات مهمی در مورد راههای ارتباطی مغز به دست می‌دهد.
 پژوهشگران بسیاری از بخش‌های مغز مانند کپسول‌های خارجی را مورد بررسی قرارداده‌اند. دراین کپسول‌ها تارهای ماده‌ی سفید چندلایه‌از مغز رابه هم ارتباط می‌دهد. افزون براین،پژوهشگران توانسته‌اند فاسیکولوس طولی فوقانی را ببینند که بزرگترین پاره‌ی مغز است و تصور می‌رود کار تصمیم‌گیری قضاوت،درک، افکار وتخیل را برعهده دارد. این دو فاسیکولوس از دو دسته نوار طویل نورونی تشکیل شده‌اند که میان جلو وعقب مخ Cerebrum پل می‌زند.
 داده‌های به دست آمده حاکی از آن است که ورزش به غیر آنکه راه خروج متفاوتی برای رستن از شر نیاز و تمنای به مصرف الکل ایجاد می‌کند، همچنین ممکن است به ترمیم صدماتی کمک کند که درنتیجه‌ی مصرف الکل در مغز ایجاد شده است.

 Alcoholism Clinical and Experimental Research 2013, Apr 18

تعداد بازدید : 1325

ثبت نظر

ارسال