شماره ۹۶۵

برنامه‌ریزی مغز بدون چشم

طبق نتایج یک بررسی جدید انسان می‌تواندحرکت‌های راهکاری خود به سمت چند هدف متفاوت در یک لحظه‌ را برنامه‌ریزی‌کند حتی وقتی که هدف‌هایی که چشم می‌بیند از تعداد واقعی کمتر باشد.
یک گروه ازپژوهشگران در  انستیتوی مغز و ذهن دانشگاه اونتاریوی غربی از ویژگی‌خطای تصویریPictorial illusion  استفاده کرده‌اند که به «خطای حسی مرتبط بودن» موسوم است و سبب می‌شود انسان تعداد هدف‌هایی را که می‌بیند کمتر از مقدار واقعی برآورد کند.اما وقتی روی این هدف‌ها اقدام می‌شود، انسان می‌تواند به سرعت و صحیح و راهکاری برنامه‌ریزی کند و به هدف‌ها برسدکه نشانه‌ی واقعی بودن تعداد هدف‌ها است.
با استفاده از تکنیک‌های پیچیده‌ی آماری برای آنالیز عکس‌العمل‌ شرکت‌کنندگان نسبت به هدف‌های متعدد بالقوه، پژوهشگران دریافته‌اند دسترسی شرکت کنندگان به هدف‌ها تحت تأثیر وجود خطوط ارتباطی نبوده است.
بنابراین به نظر می‌رسد «خطای حسی مرتبط بودن» روی تعداد هدف‌هایی که درک می‌شود تأثیر گذاشته ولی بر توان برنامه‌ریزی مرتبط با هدف‌ها تأثیر نداشته است. این یافته‌ها حاکی ازآن  است که آن دسته از جریان‌هایی که درمغز، اعمال را با راهنمایی چشم برنامه‌ریزی می‌کنند متمایز ازجریان‌هایی است که به انسان امکان می‌دهند جهان را درک نماید.
طرح این تجربه‌ها امکان جداسازی این جریان‌ها را فراهم آورده است اگرچه این دو جریان به طورطبیعی دریک زمان ازهم جدا است توگویی درمغز انسان یک آدم آهنی یا روبات نیمه خودکار وجود دارد که فقط براساس اطلاعات وسیع‌تری که از انسان دریافت کرده است افعال را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. این یافته‌ها نه تنها میزان پیچیده بودن سیستم‌های دیداری حرکتی مغز راآشکار می‌سازد، بلکه دارای تأثیرات مهم بر طرح و استفاده از سیستم‌های روباتی و تعامل مؤثر میان انسان وماشین است.

 Psychological Science

تعداد بازدید : 1334

ثبت نظر

ارسال