شماره ۹۶۵

کری و تماس با دود

طی یک بررسی که درنشریه‌ی JAMA ی گوش وحلق و بینی به چاپ رسیده، آمده است تماس با دود در دوره‌ی پره ناتال باکری در نوجوانی همراه است و این حدس راپیش می‌آورد که تماس با دود سیگار در رحم سبب صدمه دیدن دستگاه شنوایی می‌شود.
تماس با دود دست دوم (SHS) یک مشکل بهداشت عامه است و تماس با دود سیگار در رحم تا دوران بزرگسالی با انواع متفاوت مشکلات بهداشتی همراه است.
محققان دانشگاه نیویورک داده‌های 964 نوجوان ۱۲ تا15 ساله را ازسنجش بررسی سلامت وتغذیه‌ی 2005 تا 2006 به دست آوردند تا مشخص شود آیا تماس با دود سیگار در دوره‌ی پره‌ناتال با از دست دادن حسی عصبی شنوایی در دوره‌ی نوجوانی همراه است.
در قریب به16٪ از 964 نوجوان، والدین تماس پره‌ناتال با دود را تأیید کردند. تماس پره‌ناتال با دود با بالاتررفتن آستانه‌ی شنوایی تون خالص و افزایش سه برابر کروی یک طـرفه با فـرکانـس پایین همراه بود.
گستره‌ی واقعی از دست دادن شنوایی همراه تماس پره‌ناتال با دود در این بررسی به نظر ضعیف می‌آید. اختلاف اساسی درآستانه‌ی شنوایی تون خالص میان نوجوانان تماس یافته و تماس نیافته کمتر از 3 دسی‌بل است و بسیاری ازموارد ازدست دادن شنوایی خفیف است. اما قریب 3 برابر افزایش نسبت خام از دست دادن یک طرفه‌ی شنوایی در نوجوانی که در دوره‌ی پره‌ناتال با دود تماس داشته‌اند از علل بسیار نگران‌کننده است.

JAMA Otolarygol Head Neck Surg
doi.10.1001/jama oto 2013.3294

تعداد بازدید : 1514

ثبت نظر

ارسال