شماره ۹۴۷

توصیه به متقاضیان کاشت مو

دکترتورج مکرمی - پوست

طاسی سر یک نقص محسوب می‌شود و نشانه‌ی ‌زشتی یا پیری یا ضعف وبیماری است. کاشت مو یک عمل زیبایی است که این نقص مهم را به طور دائمی برطرف می‌کند ولی نتیجه‌ی عمل تاپایان عمر هر روز وهر جا توسط فرد و اطرافیان مورد قضاوت قرار می‌گیرد. به همین جهت معتقدم نتیجه‌ی بد بسیار زشت‌تر از طاسی اولیه است. برای این که این اتفاق ناخوشایند برای شما پیش نیاید چند نکته‌ی بسیار مهم رایادآوری می‌کنم.
 1ـ قبل ازکاشت مو حتماً چند نفر را که قبلاً موکاشته‌اند ازنزدیک ببینید وبا دید باز درمورد انجام دادن یا انجام ندادن عمل تصمیم بگیرید. هدف از این عمل پرکردن و پوشاندن منطقه‌ی طاسی است نه پرپشتی خیلی زیاد که فقط با گذاشتن کلاه گیس حاصل می‌شود. درکاشت مو باید واقع بین بود. متأسفانه افرادی که درمراکز غیرمعتبر برایشان بزرگ نمایی شده و دروغ زیاد شنیده‌اند انتظارات غیرواقعی پیدا می‌کنند.
 2ـ بهترین افراد برای کاشت مو متخصصان پوست و مو با سابقه‌ی چندین ساله در زمینه‌ی کاشت مو هستند. اسامی این گروه را می‌توانید درسایت انجمن پوست ایران مشاهده کنید. افرادی که ادعا می‌کنند متخصص کاشت مو دریک کشور اروپایی هستند غالباً فقط چند هفته دوره دیده‌اند. تخصصی به نام کاشت مو در دنیا وجود ندارد. بهترین فرد برای مشورت درباره‌ی عمل کاشت مو پزشک متخصصی است که قرار است شما راعمل کند ولی درنهایت این خود شخص است که بر اساس اطلاعات کسب کرده ودیدن نمونه‌های مختلف تصمیم می‌گیرد عمل کند یا عمل نکند.
3ـ درمشاوره با پزشکان متخصص پوست چند نمونه ازعکس‌های روتوش نشده را ببینید و به توضیحات پزشک خود درمورد روش عمل و نتیجه‌ی مورد نظر دقت کنید. نگرانی و دلشوره درباره‌ی کاری که قرار است چهره‌تان را متحول کند کاملاً برای پزشکان قابل درک است بنابراین سعی کنید موارد نگران‌کننده را به صراحت با پزشک خود درمیان بگذارید. درنهایت توکل به خدا کرده وبه پزشک متخصص اعتماد کنید.
4ـ توجه داشته باشیدکه درطاسی‌های وسیع باکاشت مو نمی‌توان تراکم موی سنین نوجوانی را دوباره ایجاد کرد. معمولاً درطاسی‌های بزرگ پرپشتی‌ موها پس ازکاشت مو 25 تا 50 درصد موهای طبیعی است.
 5ـ تعداد موهایی که با روش غیر جراحی FIT کاشته می‌شود کمتر از روش جراحی است. ضمن این که میزان موفقیت پیوند هم کمتر از روش جراحی است. بنابراین توصیه می‌کنم ازمجموع دو روش FUT+FIT درطی دو روز (روش ترکیبی) استفاده شود.
 6‌‌ـ انجام دادن روش غیرجراحی FIT با دست یامیکروموتور یا اتوماتیک (SAFER) تأثیری در کیفیت عمل ندارد. در تمامی این حالت‌ها از پانچ‌های ظریف1 میلیمتری برای بیرون آوردن گرافت‌ها از پشت سر استفاده می‌شود. روش SAFER که در رسانه‌ها تبلیغ می‌شود چیز اضافه‌یی نسبت به روش‌های رایج ندارد.
7ـ برای اینکه نمای جلوی سر بعداز کاشت مو غیرطبیعی نشود و چهره‌ی فرد اخم آلود به نظر نرسد لازم است خط موی جلوی سر از میزان مشخصی پایین‌تر آورده نشود. بیماران دراین مورد از تجربه‌ی پزشک استفاده کنند و همفکری کنند وبی‌دلیل اصرار به پایین آوردن زیاده ازحد خط مو نداشته باشند.
8ـ نتیجه‌ی عمل کاشت مو در افراد مختلف یکسان نیست. نتیجه‌ی عمل شما می‌تواند بهتر یا بدتر از دوستان‌تان باشد. نکته‌ی کلیدی میزان بانک موی شماست.  مثلاً درافرادی که انعطاف‌پذیری پوست پشت سرشان خیلی زیاد است می‌توان نواری به عرض 1/5 سانتی‌متر برداشت درحالی که اگر پوست سرسفت باشد عرض نوارحداکثر 1سانتی‌مترخواهد بود.
9ـ کاشت مو محدودیت سنی نداشته و در سن بالا وبا موهای سفید نیز قابل انجام است. افراد 30 تا 50 ساله بهترین کاندید کاشت مو هستند ولی افراد مسن سالم هم کاندید مناسبی برای کاشت مو هستند زیرا موهای سفید کاشته شده بسیار طبیعی دیده شده و کسی متوجه کاشت موی افراد مسن نمی‌شود. ضمناً این گروه می‌توانند موهای کاشته شده را نیز مانند موهای طبیعی رنگ کنند.
 10ـ کاشت مو مختص آقایان نیست و برای خانم‌ها نیز انجام می‌شود. مثلاً خانم‌هایی که موهای خود را سفت می‌بندند دچارطاسی سر می‌شوند یا خانم‌هایی که پیشانی خیلی بلندی دارند می‌توانند با کاشت مو این مشکل را برطرف کنند.
 11ـ ازنظر علمی در یک جلسه کاشت مو با روش ترکیبی دربهترین شرایط حداکثر 4000 گرافت یا 10000 تار مو کاشته می‌شود. علت این محدودیت میزان انعطاف‌پذیری  پوست ناحیه‌ی اهدا کننده در پشت سر و تراکم موهای آن منطقه است. بنابراین ادعای کاشت ارقام نجومی مانند 16000 یا بیشتر جنبه‌ی ‌علمی و واقعی نداشته وصرفاًَ تبلیغات گمراه کننده بوده وغیر اخلافی است.
12ـ درکاشت موی طبیعی میزان موفقیت90 تا 95 درصد می‌باشد اما مثل‌ هرعمل پیوند احتمال عدم موفقیت وجود دارد که مربوط به واکنش بدن افراد است. بیماران باید ازاین موضوع کاملاً آگاه باشند واگر تحمل پذیرش چنین اتفاق نادری را داشته باشند اقدام به عمل نکنند.
 13ـ PRP عبارت است از خونی که از بیمار گرفته شده وآن را سانتریفوژ می‌کنند. پلاسمای تغلیظ شده که پلاکت آن پنج برابر خون معمولی است را جدا می‌کنند و به زیر پوست تزریق می‌کنند. ادعا می‌شود چون پلاسما تغلیظ شده است غنی از فاکتورهای رشد بوده و می‌تواند ریشه مو را تقویت کند. کاربرد PRP در درمان طاسی ایده‌یی نو محسوب می‌شود. PRP در اروپا و آمریکا در مرحله‌ی تحقیقاتی است ولی نتایج تحقیقات ضد و نقیض است. دریک بررسی در برزیل PRP پس ازکاشت مو با بهبودی 15درصد در قطر و تعداد موها همراه بوده است. درایران کسانی که این کار را انجام می‌دهند اسم آن را تزریق سلول بنیادی گذاشته‌اند و این اشتباه است. پلاکت اصلاً سلول بنیادی نیست. در واقع پلاکت چون هسته ندارد اصلاً سلول نیست. توصیه‌ام به بیماران این است که برای  تزریق PRP حتماً به متخصصان پوست و مو مراجعه کنند.
14ـ به ندرت از موهای مناطقی مانند جلوی سینه یا ریش یا کمر با تکنیک FIT برداشته شده و به سر منتقل می‌شوند. چون شکل وخصوصیات مو متفاوت ازموی سر است، معمولاً نتایج این پیوند از نظر زیبایی چندان رضایت بخش نبوده و اغلب متخصصان پوست ومو تمایلی به انجام آن ندارند.
15ـ تحقیقات روی سلول‌های بنیادی (بن‌یاخته Stem cells) و سلول درمانی یا کشت مو همچنان ادامه دارد ولی هنوز به نتیجه‌ی‌ عملی درانسان نرسیده است. این امید وجود داردکه درآینده با شناسایی ژن‌های مسوول طاسی قبل از سن بلوغ وحذف یا اصلاح آنها با ژن درمانی مشکل طاسی به طور کامل برطرف شود. دراین صورت اصلاً نیازی به کاشت مو نخواهد بود.


تعداد بازدید : 2433

ثبت نظر

ارسال