شماره ۹۶۲

موسیقی محزون و اختلال روابط

درتاریخ آمده‌است که وقتی  شبدیز، اسب خسرو‌پرویز شهریار ساسانی مرد، کسی را یارای دادن این خبر به شاه ساسانی نبود. ازینرو درباریان از باربد، موسیقیدان و نوازنده‌ی بربط خواستند تا این خبر را به محضر پادشاه اطلاع دهد. باربد به دربار رفت و با نواختن بربط خبرمرگ شبدیز را به شاه ساسانی فهماند. خسروپرویز آنچنان به این اسب علاقه داشت که گفته بود هرکه خبر مرگ شبدیز را آورد زبان ازحلقومش به درآورم و باربد باساختن یکی ازالحان با نام شبدیز که لحن پانزدهم است، این خبر را به اطلاع شاه رساند. خسروپرویز با شنیدن صدای ساز باربد گفت: «مگر شبدیز مرده است». این خبر بدان آوردیم که دراخبار آمده بود موسیقی محزون و غمناک به انسان کمک می‌کند تا با اختلال درروابط خود مقابله کند.
مصرف کنندگانی که مشکل درروابط را تجربه می‌کنند به احتمال زیادتر آن دسته تجارب هنری را ترجیح می‌دهند که انعکاس خوی منفی آنها است. نتایج این بررسی درشماره‌ی 16 ماه مه‌ی2013 نشریه‌ی Consumers Research انتشار یافته است.
نویسندگان مقاله که ازمحققان دانشگاه برکلی هستند نوشته‌اند که تجربه‌های عاطفی فرآورده‌های زیبایی شناسی برای سعادت و بهزیستی انسان با اهمیت هستند. وقتی انسان ازهم گسیختن و شکست روابط را تجربه ‌می‌کند، موسیقی، فیلم، نقاشی، یا داستان‌هایی که با خلق و احساس فعلی سازگار است، مانند  یک دوست همدل، با ارزش و مایه‌ی لذت است.
 و قتی رشته‌ی ارتباطات نزدیک از هم می‌گسلند و مصرف‌کننده به دنبال بدیلی به جای پیوند شخصی ازبین‌رفته برمی‌آید، نوعی اضطرار جدی عاطفی را تجربه می‌کند. در پژوهش پیشین گزارش شده بود مصرف کنندگانی که دارای خلق منفی هستند تجارب زیبایی‌شناسی مثبت و مطبوع (موسیقی نرم، کمدی‌های مسخره) را برای مقابله با احساس منفی خود ترجیح می‌دهند. اما دربعضی شرایط، مصرف‌کننده‌یی که دارای خلق منفی است، ممکن‌است تجارب زیبایی‌شناسی موافق با خلق وخوی خود را انتخاب کند (موسیقی غمگین، نمایش‌های گریه‌آور تکان‌دهنده) حتی وقتی که دلیل‌های مطبوعی هم موجود باشد.
طی یکی بررسی، به مصرف کنندگان وضعیت‌های مختلف ناتوان‌کننده عرضه شد و از آنان خواسته شد درارتباط با موسیقی شاد و آرام‌بخش به موسیقی خشم‌آور امتیاز دهند. وقتی مصرف کننده به علت خشونت های بین شخصی (قطع شدن حرف، همیشه دیررسیدن) فرومانده‌ می‌شد بیش از مصیبت‌های غیرشخصی(نبودن ارتباط اینترنتی، بلایای طبیعی) موسیقی خشم‌آور را بیشتر ترجیح می‌داد.
طی یک بررسی دیگر، ازمصرف کنندگان خواسته ‌شد ‌تجاربی را به‌یاد‌آورند که شامل از دست رفتن بود. وقتی این افراد فقدان بین شخصی را تجربه می‌کردند (از دست دادن رابطه‌ی شخصی) بیش از مورد ازدست دادن غیرشخصی (از دست دادن یک رقابت) به طور قابل توجه، بیشتر موسیقی محزون را ترجیح می‌دادند.
روابط بین فردی بر ترجیح تجارب زیبائی‌شناسی مصرف‌کننده‌ تأثیر می‌گذارد. مصرف‌کننده‌ درجستجو و تجربه‌ی همراهی عاطفی با موسیقی، فیلم، داستان و هنرهای زیبا به عنوان جانشین روابط از دست رفته و دچار اختلال است.

تعداد بازدید : 1113

ثبت نظر

ارسال