شماره ۹۶۰

پیشگیری از پاندمی فلو

پیشگیری از پاندمی فلو

در31 مارس2013 کمیسیون بهداشت ملی وتنظیم خانواده‌ی چین اعلام کرد موارد انسانی آلودگی به ویروس جدید H7N9 دیده شده است. یک گروه از دانشمندان به تحقیق در منشاء این ویروس جدید H7N9 آنفلوانزا برآمدند ونتایج این تحقیق رامنتشر ساختند.
به دنبال آنالیز ویروس‌های H7N9 آنفلوانزا که از بازار ماکیان زنده‌جمع‌آوری شده بود، مشخص شد این ویروس‌ها که بین پرندگان جریان دارند مسوول بروز عفونت‌های انسانی می‌باشند. این نتایج، اساس اقدامات دولت را درکنترل این تهدید سلامت عامه تشکیل می‌دهد.
ویروس جدید H7N9 آنفلوانزا درچین به عنوان عامل مولد بیماری شناخته شده است که درانسان سبب بیماری شبیه فلو شده و به بروز چند مورد مرگ انجامیده است.
درمجموع970 نمونه از بازارهای ماکیان زنده و مرغداری‌های شانگهای و ایالت آنهوی به دست آمد. نمونه‌های آنالیز شده شامل آب مشروب، مدفوع، خاک آلوده و سواب کلواک ونای بود. ازمیان این تعداد، 20 مورد ازنظر وجود ویروس H7N9 آنفلوانزا مثبت بود. تمام نمونه‌های مثبت از بازار مرغ زنده فروشان شانگهای به دست آمده بود. ازمیان این20 مورد مثبت، 10 مورد ازمرغ‌ها، 3 مورد از کبوترها و 7 مورد از نمونه‌های محیطی به دست آمد.
ژنوم کامل سه ایزولایH7N9 از مرغ، کبوتر و نمونه‌ی محیط رشته‌بندی و در داده‌ی پایه‌ی GISAID قرارگرفت. آنالیز ژنتیک این ایزولاها یکنواختی بالا با هرسگمان هشت ژن را نشان داد. آنالیز این ایزولاهای ویروس جدید H7N9 آنفلوانزا نشان داد که 6 ژن درونی از ویروس‌های H9N2 پرندگان مشتق شده‌‌اند ولی در اسلاف ژن‌های هماگلوتینین و نورامینیدازشان (NA) معلوم نیست.
اختصاصی بودن پیوند HA به گیرنده‌، عامل اصلی ملکولی تعیین کننده برای گستره‌ی میزبان ویروس‌های آنفلوانزا است. درون پروتئین‌HA ویروس‌های جدید H7N9، در وضعیت 226، یک باقیمانده‌ی لوسین وجود داشت که ازمشخصات ژن HA در ویروس‌های آنفلوانزای انسان است. این یافته‌به این نکته اشاره دارد که ویروس‌های H7N9 به طور ناقص اختصاصی بودن پیوند‌ی گیرنده‌ی انسانی را کسب کرده‌اند.
مصنفان درنتیجه‌گیری پیشنهاد کرده‌اند که دراین مرحله‌ی آغازین فراوانی ویروس برای پیشگیری از پاندمی احتمالی باید اقدامات عاجل انجام شود از جمله تداوم سورویلانس میزبان‌های انسانی وپرندگان، کنترل حرکت حیوانات، بستن بازار پرندگان زنده وکشتار ماکیان درمناطق آلوده.

Chinese  Science bulletin http://linK. springer.com/article/ 10.1007/S11434-013-5873-4

 

تعداد بازدید : 1551

ثبت نظر

ارسال