شماره ۱۰۷۵

برنامه آموزش تعادل پیشرونده از سقوط‌های آسیب‌زا در خانم‌های سالمند جلوگیری می‌کند

پزشکی امروز

عملکرد تعادل و راه رفتن پس از ۲ سال به طور قابل توجهی بهبود یافته‌است.

آزمایش‌های تصادفی شده نشان داده‌اند که برنامه‌‌های ورزشی با تأکید بر آموزش تعادل، (Balance Training) خطر سقوط را در سالمندان ساکن آسایشگاه کاهش می‌دهد. با این حال، این بررسی‌ها به طور کل فاقد قدرت تعیین این مسأله‌ می‌باشند که آیا چنین برنامه‌هایی مانع از سقوط‌های آسیب‌زا (Injurious Falls) می‌شوند یا خیر.

در این آزمایش کنترل‌شده‌ی چند مرکزی در فرانسه، ۷۰۶ خانم سالمند (سن ۸۵-۷۵) که دچار کاهش تعادل یا ظرفیت راه رفتن و زندگی در خانه‌‌های خود بودند، به طور تصادفی تحت یک برنامه‌ی 2ساله‌ی آموزش تعادل پیشرونده یا بدون مداخله (گروه شاهد) قرار گرفتند. آموزش تعادل شامل جلسات گروهی هفتگی تحت نظارت بود که با تمرینات خانگی انفرادی تکمیل می‌شد. به همه‌ی شرکت‌کنندگان اطلاعاتی در مورد پیشگیری از سقوط داده‌شد. سقوط‌های آسیب زا به صورت متوسط ​​(مثلاً سقوط‌های منجر به کبودی، پیچ خوردگی یا خراش) یا شدید (مثلاً سقوط‌های منجر به شکستگی، ضربه به سر مستلزم بستری در بیمارستان، دررفتگی مفاصل یا پارگی نیازمند بخیه) دسته‌بندی شدند.

تعداد سقوط‌های آسیب‌زا در گروه مداخله، نسبت به گروه کنترل به طور معنی‌داری کمتر بود (۳۰۵ در مقابل ۳۹۷؛ نسبت خطر ۰/۸). ۶۸ مورد از سقوط‌های شدید در گروه مداخله و ۸۷ مورد در گروه شاهد رخ داد (HR، ۰/۸). عملکرد زنان گروه مداخله پس از ۲ سال در تمام آزمون‌های تعادل و راه رفتن به طورمعناداری بهتر بود. به علاوه، آن‌ها درک بسیار بهتری از عملکرد فیزیکی کلی خود نسبت به زنان در گروه شاهد داشتند.

El-Khoury F et al. BMJ 2015

تعداد بازدید : 956

ثبت نظر

ارسال