شماره ۱۰۹۸

پیش‌بینی متاستاز مغزی در سرطان

دکتر مهدیه سوئزی - ژنتیک

هرساله حدود 4700‌شهروند استرالیایی به سرطان روده دچار گشته و ۱‌تا‌۲‌درصد از این افراد در مراحل نهایی بیماری به متاستاز مغز دچار می‌شوند. محققان دانشگاه پزشکی وین در یک پژوهش مشترک با محققان دانشگاه کالیفرنیای‌جنوبی ‌بررسی تفاوت‌های  ژنی(Gene Variations) در‌توالی DNA را مشخص‌کرده‌اند که ‌نه‌تنها پیش‌بینی طول‌عمر را می‌نماید بلکه می‌تواند به‌عنوان رویکردی جهت درمان‌های دارویی نیز اهمیت فراوانی داشته‌باشد.

متاستازهای مغزی مرتبط با سرطان‌کولورکتال باتوجه به درمان‌های نوینی که میزان بقا را به‌طور مدام افزایش‌می‌دهند، شایع‌تر شده و از نظر بالینی اهمیت بیشتری پیدا خواهدکرد. برای مثال، متاستازهای مغزی در سرطان پستان یا سرطان ریه بیشتر از سرطان‌روده دیده می‌شوند.

سلول‌های توموری باید بر به‌اصطلاح سد‌خونی ـ مغزی (BBB) که از مغز محافظت می‌کند غلبه کرده و عبور نمایند تا متاستاز مغزی ایجاد شود. محققان توانستند تغییراتی ژنی را در توالی DNA شناسایی‌کنندکه تهاجم سلول‌های تومورال را به درون مغز آسان‌تر می‌کنند و آنها موفق شدند که نما و گروه‌های ژنی‌ را ایجاد‌نموده و اثبات‌نمایند که کدام ترکیب ژنی پیش‌آگهی را تحت‌تأثیر قرار‌می‌دهد.

تفاوت‌های زیادی در توالی DNA در بدن انسان وجود دارد. برای نمونه، رنگ چشم‌ها می‌تواند به این تفاوت‌ها نسبت داده شود که در‌این‌مورد یک تفاوت بی‌ضرر است.

محققان علاوه بر گروهی که متاستاز مغزی داشتند، 45‌بیمار مبتلا به سرطان‌کولورکتال که این متاستاز را نشان‌نداده بودند را نیز بررسی‌کردند. تفاوت در ژن‌هایی که عامل پیش‌آگهی در بیماران مبتلا به متاستازهای مغزی نسبت‌داده می‌شوند، با وقوع متاستازهای مغزی کاملاً در ارتباط بودند.

 

تعداد بازدید : 1780

ثبت نظر

ارسال