شماره ۱۰۷۸

درمان هیپرلوکوسیتوز در AML (بخش سوم)

دکتر داود منادی زاده - هماتولوژیست

Leukapheresis:

کلمه‌ی ‌Leukapheresis از زبان یونانی منشأ می‌گیرد و یعنی بگیرید و خارج نمایید. اصول این کار این است که به‌طور مکانیکی توسط یک دستگاه، گلبول‌های‌سفید از خون جدا و دور ریخته می‌شود.

همان‌طور‌که قبلاً گفته‌شد درمورد انجام این عمل، همه آن‌را قبول ندارند. بخصوص که در APL این روش درمانی ممکن‌است کوآگولوپاتی بیمار را بیشتر‌کرده و مضر باشد.

• چگونه HL را در AML درمان کنیم؟

برپایه‌ی مطالب ذکر‌شده، ما این بیماران را طبق الگوی تصویر۴ درمان می‌کنیم.

 

در بیماران مبتلا به AML و  HL، موقعیت او را ابتدا سنجیده سپس درمان استاندارد Cytarabin به‌اضافه‌ی Daunorubicin

(۳+۷) را شروع‌می‌کنیم و موازی با این تجویز مایع وریدی زیاد به‌منظور افزایش حجم ادرار، آلوپورینول و در‌صورت لزوم Zasburicase را دستور می‌دهیم. مراقب DIC و Tumor lysis روزی ۲بار هستیم تا زمانی که تعداد گلبول‌های سفید به زیر حداکثر آنها برسد. در بیمارانی که مشکوک به‌APL هستیم فوراًATRA را شروع می‌کنیم.

علاوه‌بر Idarubicin‌، ممکن‌است جهت کاهش تعداد گلبول‌های سفید از‌Hydroxyurea نیز استفاده نمائیم. TLSوDIC به‌ طریقی‌که قبلاً گفته‌ایم درمان‌می‌شوند. از ترانسفوزیون خون حتی‌المقدور اجتناب می‌کنیم تا گلبول‌های‌سفید به حدطبیعی برسد. ما تجویز پلاکت را تا زمانی‌که تعداد پلاکت‌ها به‌۳۰‌تا‌۵۰هزار در میلی‌مترمکعب نرسیده ادامه می‌دهیم.

در بیمارانی‌که نشانه‌ی لوکوستاز را ندارند از Leukapheresis اجتناب می‌ورزیم.بیماری‌که از‌نظر بالینی احتمال لوکوستاز می‌دهیم و باید لوکافرزیس شود را برای مواردی که کنتراندیکه هستند مثلاً APL، عارضه‌ی کوآگولوپاتی و یا بیماری کاردیوواسکولار دارند را لوکافرز نمی‌کنیم.

دربیمارانی‌که در آنها کنتراندیکاسیون وجود ندارد و تعداد گلبول‌های‌سفید در‌حدود 100.000mm3 است، لوکافرزیز را برنامه‌ریزی می‌نمائیم (روزانه).

در بیمارانی‌که کنتراندیکاسیون برای درمان‌‌Induction چون اختلال متابولیک و یا نارسایی کلیه دارند ما از Hydroxyurea استفاده  می‌نمائیم.

زمانی‌که بیماری به خاموشی کامل (Complete Remission) دست‌یافت ما درباره‌ی درمان استحکامی و یا پیوند مغزاستخوان تصمیم‌گیری می‌نمائیم. اگر درمان استاندارد موفقیت‌آمیز نباشد و بیمار به خاموشی کامل نرسد ما درمان نجات‌دهنده‌ (Salvage) را با دوز بالای Cytarabine احتمالاً توأم با داروهای نوین در‌حال پژوهش را توصیه می‌نمائیم. بیمارانی‌که مواجه با خطر متوسط و یا خطر سایتوژنیک می‌باشند، اگر دهنده‌ی مناسب داشتند، بعد‌از خاموشی کامل پیوند آلوژن مغزاستخوان را انجام می‌دهیم چون به احتمال زیاد دچار عود بیماری و یا‌HL خواهند‌شد.

Ref: christoph Rollig and Gerhad Ehninger Blood, 21May 2015. volume 125.No  21


تعداد بازدید : 1367

ثبت نظر

ارسال