شماره ۱۰۶۶

چگونه عود بیماری میلوم مولتیپل را درمان کنیم؟

دکتر داود منادی زاده - هماتولوژیست

ترکیب داروهای نوین و Thalidomide bortezomib و Lenalidomide زندگی بیماران مبتلا به میلوم را افزایش داده ولی باید توجه داشت که این بیماری غیرقابل ریشه‌کن شدن است و در کل، بیماران عمر طولانی را ندارند.

پیوند اتولوگ، درمان طلایی استاندارد (gold standard) در بیماران با سن کم می‌باشد و توأم با مصرف داروهای نوین، این روش موجب خاموشی کامل بیماری (CR) بعد از  پیوند و طولانی شدن پیشرفت عاری  از بیماری (PFS=Pnogressive Free Survival) می‌شود؛ ولی متاسفانه در نهایت بیماری برگشت می‌نماید.

در مورد افراد مسن، تجویز  Melphalan توأم با Prednisolone یا دگزامتازون هنوز برای سال‌های طولانی درمان انتخابی می‌باشد.

داروهای نوین تالیدوماید، Bortozomib و لنالیدوماید یا ملفالن ـ پرونیزولون توأماً MP)MPT, and MPR) منجر به‌گرفتن نتیجه‌ی درمانی بهتر و PFS و طول  عمر کلی (Over all Survived) بیشتر شده است و گرچه این‌ها موجب اثرات بالینی مناسب شده‌اند  ولی از اثر «رضایت‌بخش بودن» بسیار فاصـله‌ دارند.

به رغم اثر bortozomib, Pegylated lated doxorubicin  carfilzomab و Pomalidomide که اخیراً تأیید و مورد مصرف قرار گرفته، درمان عود  بیماری میلوم‌مولتیپل همچنان با چالش مواجه است. متأسفـانه بـا این داروها مدت پاسخ درمانی محدود بوده و در اغلب افراد بیماری  پیشرفت‌‌می‌کند.

در عود بیماری، انتخاب درمان و رهایی از خطر باید  فردی (Individual) باشد.

بیشتر سؤالات مطابق جدول در درمان عود بیماری به نظر همکاران می‌رسد و ما سعی می‌کنیم آنها را با معرفی بیماران مختلف جواب‌دهیم.

مورد۱: بیمار جوان مقاوم به پروتوکل  درمانی VTD:

خانم ۵۲ ساله با شکستگی پاتولوژیک استخوان فمور در ماه ژوئن ۲۰۱۱ با تشخیص ایمبونوگلبولین A.λ ()IgA.λ میلوم مولتیپل، M.protein سرم ۴/۵ گرم در لیتر و زنجیر سبک لاندا λ)۱۱۶۳mg) در ادرار ۲۴ساعته دیده‌شد. در مغز استخوان او ۵۷درصد پلاسماسل وجود داشت بدون اینکه آنومالی در بررسی cytogenetic وجود داشته باشد. جایگزینی و تعویض مفصل hip انجام شد و درمان با پروتکل VTD)bertezomib,thalidomide, Dexmethosone)شروع گردید. بعد از ۳دوره درمان، 24hrs urine light chain protein به ۱۳۷۶mg افزایش یافت.

rescue therapy تبـدیل به (Lenalidomide, Dexamethasone (LenDex گردید. بیمار بعد از چهار دوره درمان وارد پاسخ نسبی بسیار خوب (VGPR) با M.protein ادرار کمتر از ۱۰۰mg در ادرار ۲۴ساعته گردید. در 2012Aprilپیوند اتولوگ با MEL-200 انجام شد.  بیمار تا 2013May در پاسخ نسبی بسیار خوب (VGPR) بود که در این موقع پروتئین زنجیر سبک ادرار ۲۴ساعتـه بـه 613mg رسیـد.بیماردهنده‌ی متــجانس از نظر HLA در خواهـر و بـرادر داشت، بنابراین پیــوند آلوژن با (reduced- intensity  conditioning (Allo-RIC در سپتامبر ۲۰۱۳ انجام شد. بیمار عارضه‌ی (GVHD) نداشت و یک سال بعد در خاموشی کامل (CR) به‌سر می‌برد.(شکل زیر)

نظریه(Comment):

ما بهترین انتخاب را برای درمان استاندارد و بیماری با خطر زیاد برمی‌گزینیم و با توجه به این مطلب، پروتوکل VTD که در درمان حمله‌ای بسیار مفید  است را قبل از پیوند انتخاب کردیم ولی ۱۵درصد از مبتلایان به میلوم به این داروها  از ابتدا مقاوم‌ هستند. در این بیمار LenDex رژیم ارجح رهایی از خطر بیماری می‌باشد. بیمار پاسخ نسبی بسیار خوب از آن گرفت ولی این پاسخ درمانی با پیوند اتولوگ مغز استخوان بهبودی نیافت و بیماری بعد از یک سال عود نمود. ما قبلاً نشان داده‌ایم در بیماری که ‌زنجیر سبک در ادرار دفع می‌کند، اولین نشانه‌ی عود بیماری ظاهر شدن زنجیر سبک در ادرار است. بیمار مقاوم به bortezomib ودوزبالای melphalan با عود زودرس بعد از پیوند اتولوگ بود لذا پیوند آلوژن با AIIO- RIC)reduced intensity conditioning) برای او در نظر گرفته شد.

Allogenic stem-cell transplantatim Allosct) درمان قطعی  برایMM می‌باشد و حتی در موارد پیشرفت وسیع بیماری، مرگ  و میر مربوط به آن  در حدود ۲۰درصد و کمتر از myeloablative  conditioning است. ما اخیراً تجربه‌ی خود را در مورد طولانی بودن پیشرفت عاری از بیماری (PFS) و طول عمر کلی (OS) آنها با Allo-RIC گزارش  کرده‌ایم.

تجربه‌ی بالینی در ۲ مورد نشان داده است که طول عمر بیماران محدود می‌باشد:

۱ـ عود زودرس بعد از درمان به‌جا(Optimal) و بعد از پیوند اتولوگ (ASCT).

۲ـ میلوم با خطر خیلی زیاد (ultra high risk MM (high risk MM با سیتوژنتیک بد و توأم با افزایش LDH و یا طبقه‌بندی بین‌المللی StageIII (مرحله۳).

بیمار ما مجموعه‌ای از پیش آگهی‌های بد مانند شکستگی استخوان و عود بیماری زودرس بعد از پیوند اتولوگ، پروتئینوری با زنجیر سبک و مقاوم بودن به پروتوکل VTD و دوز بالای ملفالن داشت لذا پیوند آلوژن در مورد او  انجام شد. عارضه‌ی GVHD ایجاد نشد. او بعد از یک سال در خاموشی کامل با حال عمومی خوب است و امیدواریم  عمر طولانی داشته‌باشد.

 

تعداد بازدید : 20307

نظرات

ا حسینی

4 سال و 6 ماه و 9 روز پیش

با سلام همسر من مبتلا به MMهست در سال۸۹ پیوند اتولوگ شد ۹۴ عود کرد بعد ۶ ماه با اندوکسان دگزا وولکید درمان شد دوز میتننس ۱۵ روز یه بار ولکید دگزا و شبی بیا تالیدومید دوباره الان عود کرده گرید ۳ اتمی hb 8پروتیینوری گاماپاتی فقط کلسیم خوبه قرار براش ملفالن شروع کنند نمیدونم خارج از ایران کار بیشتری براش میکنند اصلا میتونه پیوند الوژن بگیره دونور هم پیدا نشد به لنالیدوماید هم حساسیت شدید داد ۵۵ سالش و استاد فوق تخصص جراحی هست باتشکر

پرویزسیدابراهیم

4 سال و 4 ماه و 11 روز پیش

من ۴۴ساله هستم مرحاه اولیه میلوما هستمشکستگی استخوان بازو داشته

پرویزسیدابراهیم

4 سال و 4 ماه و 11 روز پیش

من ۴۴ساله هستم مرحاه اولیه میلوما هستمشکستگی استخوان بازو داشته ضمنا من پلاسما سیتمای بود ولی دوباره همه جای بدنم فعالشد یکی بامعرفت پیدا بشه نهایت زمانی که من دارم بادرمان وبدون درمان چقد هس چقدزنده میمونم بادرمان یابدون درمان

ع.د

4 سال و 2 ماه و 18 روز پیش

سلام من خانوم ۵۲ساله هستم MM دارم سه سال و نیم پیش پیوند مغز استخون اتولوگ شدم الان حالم خوبه فقط هرشب یک عدد تالیدومید مصرف میکنم و دو ماه یکبار یه زومتا بهم تزریق میشه ازمایشاتم خوبه فقط گاما ۲۲ هست به نظر شما بیماریم در شرف بازگشت هست یا نه

مجتبی ضیائی

3 سال و 5 ماه و 12 روز پیش

سلام.پدری دارم ۷۵ ساله یکسال قبل با تومور در مهره T7متوجه سرطان ملوتیپیل ملوما شدیم بعد از دوره ی کوتاه درمان علایم بیماری بر طرف شدو به مدت ۵ ماه تحتشیمی درمانی قرارگرفت .و کلیه آزمایشهای او خوب میباشد و فعالیت بدنی وزندگی به حالتعادی بر گشته است و تنها مشکل با بودن ear خون است که به میزان ۶۵ می باشد .چه میزان احتمال عود بیماری وجود دارد و تاچه مدتی می نواند به زندگی عادی ادامه دهد

آرش بهمنی

3 سال و 2 ماه و 8 روز پیش

سلام خانمم MMداشت بعد از 6ماه شیمی درمانی پیوند اتولوگ شده فعلا خوبه ولی دکترگفته بخاطراینکه بیماری برگشت نداشته باشه هردوهفته باید الوکیدوهرماه یک زولوار4میلی تزریق کنند. با توجه به متن تحقیقی که دادی آیا پیوند آلوژن درمان بهتری است . بعد از گذشت چه مدت می توان پیوند دوباره انجام داد . آیا کسی که پیوند اتولوگ داشته می تواند برای پیوند ثانویه پیوند آلوژن برایش اعمال شود . شماره تلفن من 09133102181 بهمنی هستم از بیماران مبتلا به MMخواهش میکنم برای تبادل اطلاعات وتجربیات تماس بگیرند. سپاسگزارم

افسانه قنبری

2 سال و 9 ماه و 1 روز پیش

سلام من بیماری mm(مولتیپل میلوما ) داشتم و پیونداتولوگ شدم الان با توکل بخدا شرایط بسیار خوبی دارم برای همین تصمیم گرفتم به کسانی که مثل من هستند کمکی کرده باشم لینکی در وا تس آپ تشکیل دادم این یک گروه علمی و اطلاع رسانی برای بیماران خاص (سرطان) است https://chat.whatsapp.com/CN42rfGgPhiAVZc7aMElDV شماره من 09130552181

ف اميري

2 سال و 7 ماه و 15 روز پیش

سلام وقت بخير پدر من بعد از ٥ ماه علائم زير: كم خوني شديد( در اين مدت ٣ واحد خون تزريق كردند) كاهش وزن شديد، شكستگي مهره ها ، درد در دنده ي سمت راست ، كم اشتهائي و حالت تهوع و…. مشكوك به بيماري MM هستند الان ESRبه ميزان ١٥٠ در آزمايش ديده شده و ضعف و بي حالي و احساس خستگي دارند دكترشون اين بيماري را تاييد كردند و آزمايشات تكميلي را درخواست دادند دوستان اطلاع دارند با اين علائم پدرم در چه مرحله اي از بيماري هستند

فرشاد عوض پور

1 سال و 6 ماه و 25 روز پیش

با سلام ، پدر من خرداد ۱۴۰۱با ازمایشاتی که انجام داد متوجه شد که mmدارد دکتر هفته ای یکبار داروی پردینزلون، دگزامتازون وبورتزومیب تجویز کرده ،گفته بعد از نمونه برداری که کرده باید پیوند مغز استخوان بشه ،ایا دارو درمانی جواب نداده که دکتر سراغ پیوند رفته،

مهدی گودرزی

1 سال و 4 ماه و 29 روز پیش

اتفاقا داروها باید جواب بده تا به مرحله اخر یعنی پیوند برسید

فهیمه امینی

1 سال و 3 ماه و 0 روز پیش

سلام پدر من مولتیپل میلوما داره و 57 سالشه و هیچ علائمی نداشت تا زمانی که دوتا کلیه هاش کامل از کار افتاد و تازه متوجه شدیم که این بیماری را داره و الان 8 ماه هر هفته دگزا و بورتزوميب و سیکلوفسماید استفاده کرده و الان دکتر براشون تالیدوماید تجویز کرده تو رو خدا بگین دارویی بهتر هست یا نه؟

فهیمه امینی

1 سال و 3 ماه و 0 روز پیش

سلام پدر من مولتیپل میلوما داره و 57 سالشه و هیچ علائمی نداشت تا زمانی که دوتا کلیه هاش کامل از کار افتاد و تازه متوجه شدیم که این بیماری را داره و الان 8 ماه هر هفته دگزا و بورتزوميب و سیکلوفسماید استفاده کرده و الان دکتر براشون تالیدوماید تجویز کرده تو رو خدا بگین دارویی بهتر هست یا نه؟

ثبت نظر

ارسال