شماره ۱۰۵۱

ویتامین‌‌B3 به جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست غیرملانومی در بزرگسالان در معرض خطر کمک می‌کند

پزشکی امروز

براساس نتایج ارزیابی که اخیراً منتشر شده‌است و همچنین برنامه‌ریزی شده تا در نشست سالانه‌ی انجمن انکولوژی بالینی آمریکا در اواخر این ماه ارائه گردد، نیکوتین‌آمید (شکلی از ویتامین‌B3) میزان بروز سرطان پوست غیر‌ملانومی (NMSCs) را در بزرگسالان در معرض خطر کاهش می‌دهد.

نزدیک به ۴۰۰ فرد بزرگسال در استرالیا که در 5 سال گذشته حداقل دو NMSCs داشته‌اند، به‌صورت تصادفی با نیکوتین‌آمید خوراکی (500میلی‌گرم) و یا دارونما دو بار در روز به‌مدت یک‌سال درمان شدند. در طول بررسی مشخص‌شد که میانگین تعداد NMSCs‌های جدید در گروه نیکوتین‌آمید (۱/۷۷ در‌مقایسه با ۲/۴۲) به‌طور معنی‌داری کمتر است. کاهش معنی‌داری در هر‌دو، کارسینوم سلول سنگفرشی(S.C.C )و کارسینوم سلول بازال (B.C.C) مشاهده شد. علاوه‌بر‌این تعداد نواحی کراتوزاکتینیک(Antinic Keratosis)که به نوبه خود می‌توانند سرطانی شوند، به‌صورت معنی‌داری در‌میان کسانی‌که ۳ماه نیکوتین‌آمید مصرف نموده بودند، پایین‌تر بود. عوارض‌جانبی بین گروه‌های مختلف تفاوتی نداشت.

محققان نتیجه گرفتند که «نیکوتین‌آمید ‌به‌عنوان مکمل ویتامینی ارزانی به‌طور گسترده‌ای در دسترس همگان بوده و روشی جدید برای مقابله با سرطان NMSCs است که به سادگی قابلیت کاربرد بالینی را دارد».

J Watch May 2015

 

تعداد بازدید : 798

ثبت نظر

ارسال