شماره ۱۰۴۵

کلید درمان‌سرطان‌تهاجمی‌تیروئید(ATC)

دکتر سیدعلی فاطمی - داخلی

اخیراً محققان مولکولی را شناسایی کردند که در بقای بیمار کارسینومای آناپلاستیک تیروئید (ATC)، توموری کشنده که هیچ درمان موثری ندارد اهمیت دارد. به‌نظر می‎رسد این مولکول در طیف گسترده‎ای از سرطان‎ها نیز نقش مهمی ایفا می‎کند.

در مقاله‎ای آنلاین از ژورنال اندوکرینولوژی و متابولیسم بالینی، (Stearoyl-CoA desaturase 1 (SCD1 را به‌عنوان آنزیمی انکوژنیک شناسایی کردند که وقتی ممانعت‌شده و با داروی هدفدار دیگری به‌طور موثر جفت می‎شود رشد سلولی ATC را خاموش‌کرده و مرگ آن را القا می‎کند.

بررسی‌کنندگان فکر می‎کنند ATC جهت تأمین سوخت مورد‌نیاز برای سلول‎های سرطانی به SCD1 وابسته است تا به‌سرعت تکثیر شود. این مولکول این انرژی را با ارتقای توانایی سلول سرطانی در تولید اسیدهای چرب معینی که برای فرایندهای زیستی مختلف مثل تقسیم، بقا، مهاجرت و مقاومت نسبت به داروها، لازم هستند، تامین می‎کند.

دکتر John Copland، بیولوژیست سرطان و نویسنده ارشد این مقاله می‎گوید «اکنون اندکی امیدواری برای درمان این سرطان که قطعاً کشنده‎ترین تومور شناخته‌شده در پزشکی است وجود دارد». اگرچه ATC بیماری نادری بوده و تنها 1‌تا‌2‌درصد سرطان‌های تیروئید را دربرمی‎گیرد اما عامل 39‌درصد مرگ‌و‌میرهای مربوط به همه‌ی سرطان‌های تیروئید می‌باشد.

نویـــسنده همکار مقاله Robert Smallridge, M.D که متخصص غدد درون‌ریز است و سرطان تیروئید را درمان می‎کند می‎گوید: «در‌حال‌حاضر هیچ درمانی برای ATC وجود ندارد که سبب افزایش بقـا شود اما من فکر می‎کنم ترکیب یک بازدارنده SCD1 با مخلوطی از سایر عواملی که همگی اهداف کاملا متفاوتی دارند ممکن است موثر باشد».

نویــسنده مقالـه به عنوان یک محقق سرطان می‎گوید: «سلول‎ها به‌طـور نـرمال به‌جای اینکه اسیدهای چرب مورد نیاز را خود بسازند آنها را عمدتاً از جریان خون می‎گیـرند. اما ما کلید منحصر به‌فردی را در تومورها یافتیم که آنها را به این روش سنتز اسیدچرب بسیـار وابسته می‎کند».

وی همچنین اشاره می‌کند «باتوجه به کاری که در چند سال گذشته انجام داده‎ایم، برای ما کاملاً مشخص‌شده که متـابولیـسم اسید چرب یک عامل کمکی است که سرطان‌ها از آن استفاده می‎کنند. بازدارنده‌ی ‌SCD1 ممکن‌است هدفی درمانی باشد که برای درمان سرطان‌های مختلف  چند نقطه قـوت دارد و جای تعجـب است که نه فقـط یک سـرطان خاص را درمان می‎کنـد بلکه یک درمان عمومـی مفید است».

دکترCopland می‎گوید: «ما فعالیتSCD1 را در تعدادی از لاین‎های تولید سلول سرطانی دیده‎ایم ـ از سرطان ملانوم تا تخمدان و پستان و پروستات و پانکراس».

اکنون حوزه‌ی جدیدی در درمان سرطان برای بررسی وجود دارد که هنوز در سرطان آناپلاستیک تیروئید مورد بررسی قرار‌نگرفته است.

 

تعداد بازدید : 1257

ثبت نظر

ارسال