شماره ۱۰۴۱

تقسیم‌‌بندی جدید در سرطان پستان

پزشکی امروز

تومورهای سـرطان‌پستان مـدت‌هاست که با تـوجه به بیـان سه ‌نوع پروتئین سطحی طبقه‌بندی می‌شوند که عبارتند از: گیرنده‌ی‌استروژن(ER)، گیرنده‌ی ‌پروژسترون(PR) و گیرنده‌ی فاکتور رشد اپیدرمال انسـانی HER2) Human Epidermal Growth Factor Receptor 2).

این طبقه‌بندی‌ها برای تعیین بهترین روش‌های درمانی و تشخیصی استفاده می‌شوند، اما برای توصیف مشخصات تومور و یا مقایسه‌ی آنها با بافت عادی پستان کافی نیستند.
در آخریـــن شمـــاره‌ی مجله‌ی تحقیـــقات بالینی (Journal of Clinical Investigation) تان اینس و همکارانش از دانشگاه میامی روشی را برای طبقه‌بندی سلول‌های بافت پستان طبیعی به‌عنوان یک نقطه‌ی مرجع برای طبقه‌بندی سلولهای تومورال گزارش کردند. با انجام تجزیه و تحلیل مقاطعی از بافت عادی پستان مربوط به 36 اهدا‌کننده، این گروه 13نوع سلول قبلاً توصیف نشده با ساختار لوبولار بافت پستان مشخص‌کردند.

این نوع از سلول‌ها دارای چهار تیپ متفاوت (Hormone recepter expression) بیان گیرنده‌ی هورمون هستند، که می‌توان بعداً از آنها برای طبقه‌بندی نمونه‌های تومور‌پستان استفاده کرد و با نتایج مشخص بقا(survival) مرتبط ساخت.

در توضیح تکمیلی این امر، رابرت کاردیف و الکساندر باروسکی از دانشگاه کالیفرنیا، نشان دادند که این طرح جدید طبقه‌بندی به‌منظور بهبود برنامه‌های درمان بیمار به‌کار می‌رود و درک ما از رشد سرطان پستان را افزایش می‌دهد.

Journal of Clinical Invetgation 28. Jan.2015

 

تعداد بازدید : 1242

ثبت نظر

ارسال