شماره ۹۸۸

مکانیسم طبیعی ضدسرطان

پزشکی امروز

دانشمندان انستیتوی پژوهشی (TSRI (Scripps عوامل شعله‌ور‌کننده‌ی کلیدی یک مکانیسم مهم بلوک‌کننده‌ی سرطان را دریاخته‌ها شناسایی کرده‌اند.
ایـن مکانیــســم که «پیری القاء‌شده با انــکـــوژن» oncogene-‌induced senescence نامیده می‌شود سبب بلوک انواع بسیاری از سرطان‌ها شده و در بسیاری موارد زمانی تجربه می‌شود‌که سرطان‌های پوستی ابتدایی به‌جای تبدیل، به مدل‌های با رشد آهسته برمی‌گردند. تومورهایی که بدخیم می‌شوند غالباً ازطریق شکست یا گیر انداختن این سد رشد به پیشرفت ادامه می‌دهند به‌این‌جهت است که دانشمندان تلاش می‌کنند نحوه‌ی دقیق کار این سد را روشن کنند.
درمورد بعضی ازپیام‌های ملکولی که واسطه‌ی این پاسخ پیری هستند اطلاعاتی در دست است اما لازم است جزئیـات بیشتری از این راهگذر پیام‌رسانی روشن شود.
دربررسی‌ جدیدی که اخیراً در نشریه‌ی Molecular Cell انتشار یافته پژوهشگران تعاملات آبشاری سه آنزیم را شرح داده‌اند که برای آغاز یک‌نوع رایج پیری القاء شده با انکوژن ضروری است.
انکوژن‌ها، ژن‌های مرتبط با رشد هستند که ازطریق صدمه‌ی DNA موتاسیون‌های به ارث رسیده یا بعضی علل به یاخته‌ها فشار می‌آورند تا زیر حد طبیعی تقسیم شوند.انکوژن‌های خانواده‌ی ژنras از جمله انکوژن‌هایی هستند که دربسیاری موارد با سرطان‌های انسان پیوند دارند و به‌عنوان عوامل شعله‌ور ساز پیری بیشتر مورد بررسی قرارگرفته‌اند.
یک دهه‌ی پیش ثابت شد آنزیمی موسوم به P38 نزدیک قله‌ی آبشار پاسخ پیری القاء شده توسط rasجای دارد. به سال 2007، پژوهشگران گزارش کردند که P38 با فعال‌کردن آنزیمی دیگر،PRAK دراین آبشار نقش بازی می‌کند و این کار ازطریق افزوده شدن یک عامل فسفر انجام می‌شود. این تغییر را فسفریلاسیون می‌نامند. دراین بررسی جدید، جزئیات بیشتری ازنقش PRAK در این آبشار به دست آمده است.
با جستجوی همراهان پیوندPRAK این تحقیق آغاز شد. با یک دسته سنجش‌های پروتئین ـ تعامل، آنزیمی موسوم به Tip60 به دست آمد که به سختی به PRAK پیوند می‌شد. آزمون‌های بعدی حاکی از‌ آن بود که درواقع Tip60 درون آبشار پیام‌رسانی القا کننده‌ی پیری جای دارد، زیرا وقتی Tip60 وجود ندارد پیری به وقوع نمی‌پیوندد.
PRAK یک آنزیم کیناز است که مانندP8، سایر پروتئین‌ها را فسفریله می‌کند. درآغاز حدس زده می‌شدPRAK ازطریق فسفریله کردن Tip60 و درنتیجه‌ فعال کردن آن دارای تأثیر متقابل است.
اما معلوم بود عکس‌این داستان صحیح است یعنیTip60 بر PRAK موثر‌است Tip60 آنزیمی موسوم به استیل ترانسفراز است که با افزودن عوامل استیل سبب تغییر پروتئین‌ها می‌شود. آزمایش‌های انجام شده نشان داد که Tip60 به PRAK می‌چسبد دربعضی محل‌ها سبب استیله شدن آن گشته و به فعال کردن PRAK کمک می‌کند.
بنابراین، PRAK آنزیم کلیدی است و به دوسیگنال نیاز دارد: اول فسفریلاسیون با P38 و سپس استیلاسیون با Tip60 برای فعال شدن PRAK دراین آبشار القای پیری لازم است.
اما چه چیزی فعال شدن Tip60 را در این آبشار کنترل می‌‌کند؟ این کار به وسیله‌ی چیزی جز سوئیچ اصلی P38 انجام نمی‌شود. به‌عنوان مرحله‌ی اول، P38 سبب فسفریله شدن Tip60 و PRAK می‌گردد. سپس Tip60 فعال شدهPRAK را استیله کرده و به این ترتیب فعال شدن PRAK کامل می‌شود.
 پیش‌از‌این ثابت شده بودPRAK  وقتی فعال‌شد، فرونشاننده‌ی کلیدی تومور یعنی پروتئین P53 را فعال می‌کند که بر ماشین رشد یاخته دارای تأثیر کنترلی مؤثرتری است.
پژوهشگران می‌گویند باید به دنبال راه‌هایی برای اجبار به فعال شدن پاسخ پیری دریاخته‌های سرطانی بود تا ازآن به عنوان راهکار بالقوه‌ی داروی سرطان استفاده شود. یافتن این جزئیات بخش اولیه‌ی آبشار پیام‌رسانی به دانشمندان کمک می‌کنــد تا بهتر متوجه شونـد چــه چیــزی راهدف بگیرند.

 

 

تعداد بازدید : 1366

ثبت نظر

ارسال