شماره ۹۶۳

توموسنتز دیژیتال قفسه‌سینه

بسیاری از موارد سرطان‌های ریه هنگامی تشخیص داده می‌شوند که بیمار دارای نشانه است ودرمراحل آخر بیماری است. اما،اخیراً گزارش شده غربالگری سرطان ریه با توموگرافی کامپیوتری (CT)از میزان مرگ و میر سرطان ریه می‌کاهد.
 از آنجا که نتایج کارآزمایی غربالگری ملی ریه، کاهش20 درصدی مرگ اختصاصی سرطان ریه را در آن عده ازبیمارانی نشان داده است که با CT قفسه‌ی سینه غربالگری انجام داده‌اند، استفاده از غربالگری CT برای سرطان ریه مورد توجه قرارگرفته است. اما استفاده از CT ازنقطه ضعف‌های دوزاژ بالای پرتو وهزینه‌ برخوردار است.
توموسنتزدیژیتال قفسه‌ی سینه digital chest tomosynthesis (باکوته‌نوشتDT) یک تکنیک توموگرافی است و می‌توان از آن به جای غربالگریCT استفاده کرد. طی مقاله‌یی که اخیراً درنشریه‌ی Thoracic Oncology انتشار یافته، نتیجه‌گیری شده است امید می‌رود توموسنتزدیژیتال قفسه‌ی سینه به عنوان ابزار دسته اول غربالگری سرطان ریه مورد استفاده قرارگیرد. درDT از لوله‌ی رادیوگرافی متعارف، یک دتکتورپانل مسطح، یک لوله‌ی متحرک که با کامپیوتر کنترل می‌شود و الگوریتم‌های اختصاصی بازسازی برای تولید م قاطع تصویر استفاده می‌گردد. درمقایسه با رادیوگرافی متعارف قفسه‌ی سینه، درتوموسنتز قفسه‌ی‌سینه، حساسیت دستگاه درتشخیص ندول‌های ریه که درCT تأیید شده‌اند بهبود یافته است. با وجودی که این دستگاه فاقد ریزولوشن عمقیCT است ولی می‌توان با این روش با هزینه‌ی کمتر و دوزاژ پرتو پایین‌تر به منافع CT دست یافت. افزون بر این، DT نسبت به CT ارزان‌تر و حدود یک ششم بهای CT است.
پژوهشگران واحد جراحی توراسیک وبخش رادیولوژی بیمارستانS.Corcecity در Cuneo درایتالیا، تعداد 1919 بیمار را تحت بررسی قرار داده‌اند. شرکت کنندگان 45 تا 75 ساله با سابقه‌ی حداقل20 پاکت سیگار در سال بوده و در 5 سال پیش از آغاز بررسی در دسامبر2010 به بدخیمی دچار نبودند. درابتدای بررسی و یک سال بعداز توموسنتز انجام شد.
پژوهشگران درنتیجه‌گیری اظهار داشته‌اند نتایج به دست آمده از استفاده‌یDT درتشخیص زودرس سرطان ریه شگفتی برانگیز است، نرخ جستجو دراین روش با نرخ گزارش شده برای CT با دوزاژ کم قابل قیاس بوده و با هزینه‌ی بسیار کمتر و دوزاژ پرتو پایین‌تر قابل انجام است.

تعداد بازدید : 1492

ثبت نظر

ارسال