شماره ۱۰۵۳

رابطه آرتروز با مرگ و میر زنان

دکتر کیوان مدنی - روماتولوژیست

رابطه آرتروز با مرگ و میر زنان

این ارزیابی، میزان مرگ‌ومیر زنان مبتلا به آرتروز دردناک دست و زانو را با مرگ‌ومیر زنان بدون آرتروز در یک جامعه‌ی آماری مشترک، مقایسه می‌کند؛ یافته‌ها نشان می‌دهد خطر مرگ زودرس در گروهی که آرتروز دردناک زانو دارند، بیشتر است.

این بررسی که ارتباط بین آرتروز و مرگ زودرس زنان میان‌سال بریتانیایی را بررسی کرده است در کنگره‌ی جهانی پوکی استخوان، آرتروز و بیماری‌های عضلانی اسکلتی ارائه شد.

این بررسی نشان داد که آرتروز دردناک زانو، مستقیماً با مرگ‌ومیر بیماری‌های قلب‌وعروق و همه‌ی مرگ‌ومیرهای زودرس در ارتباط است. این یافته‌ها کاملاً مستقل از بیشتر عوامل خطرساز مرتبط با مرگ زودرس هستند. این ارزیابی بر اساس داده‌های بررسی چینگفورد بناشده است. این داده‌ها مبتنی بر یک جامعه‌ی آماری که از گروهی از زنان میان‌سال تشکیل ‌شده و با پیگیری در مدت ۲۴سال انجام شده است. از این داده‌ها برای ارزیابی تأثیر درد دست و زانو، چه با تأیید رادیوگرافی یا بدون آن، بر روی مرگ‌ومیرهای مختص هر بیماری و همه‌ی مرگ‌ومیرهای زودرس استفاده شد.

هدف محقق، مقایسه‌ی مرگ‌ومیر زنان مبتلا به آرتروز دردناک دست و زانو با مرگ‌ومیر زنان بدون آرتروز بود. نشانه‌های بیماری دست و زانو، تغییرات رادیوگرافی، بیشتر عوامل خطرساز شناخته‌شده، مرگ‌ومیر قلبی عروقی، مرگ‌ومیر ناشی از سرطان و به‌طور کلی مرگ‌ومیرها براساس بررسی پیگیری شده در 2014 و تمام گواهی‌های فوت موجود تا این سال، ارزیابی شد.

متوسط زمان پیگیری‌ها حدود ۲۲ سال بود. در طول این زمان، زنان مبتلا به درد زانو و آرتروز با تغییرات رادیوگرافی در مقایسه با زنان بدون درد زانو و تغییرات رادیوگرافی، حدود 2برابر افزایش خطر همه‌ی انواع مرگ‌ومیر زودرس و حدود ۳ برابر افزایش خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلب و عروق را داشتند. هیچ ارتباطی بین آرتروز دست و خطر مرگ‌ومیر بیش‌ازحد وجود نداشت.

محقق اصلی این ارزیابی، دکتر استفان کلوزک می‌گوید: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که برخلاف درد دست، درد زانو در آرتروز که توسط خود بیمار گزارش شده باشد، به نظر می‌رسد یک عامل مهم  است که به مرگ‌ومیر زودرس در بیماری‌های قلب و عروق منجر می‌شود و احتمالاً با کاهش توانایی حرکت در ارتباط است. تحقیقات بیشتری نیاز است تا بدانیم که چگونه مردم با درد زانو سازگاری پیدا می‌کنند و چگونه این مسئله به اختلال قلبی عروقی منجر می‌شود.»


تعداد بازدید : 1350

ثبت نظر

ارسال