خواص و مضرات نعناع

خواص و مضرات نعناع

اگر نعناع به صورت موضعی و در اسانس ، پماد یا لوسیون مورد استفاده قرار می گیرد، دارای تاثیر آرام بخش و خنک کننده پوست در موارد گزش حشره، بثورات یا سایر واکنش ها است.

سه شنبه 2 مهر 1398 ساعت 10:45
دکتر فرخ سیف بهزاد

هنگامی که سخن از خوراکی های سالم به میان می آید،اغلب میوه ها و سبزی ها در ردۀ بالای فهرست قرار می گیرند ، چرا که از بیشترین میزان ظرفیت آنتی اکسیدانی ، ویتامین، مواد معدنی برخوردار بوده و مصرف شان بر سلامت انسان، درمان طبیعی بسیار تاثیرگذار است. اما در این فهرست نام گیاهان تازه در اغلب اوقات فراموش می شود، گیاهانی که همچون میوه ها و سبزی در سلامت انسان موثرند و منافع فراوان دارند.حال در این مطلب به بررسی خواص و مضرات نعناع می پردازیم.

یکی از این گیاهان نعناع است که نسبت به هر خوراکی دیگری دارای بالاترین ظرفیت آنتی اکسیدانی است. یادگیری شیوۀ استفاده از گیاهان تازه و ادویه هایی چون نعناع در آشپزی کمک می کند تا از میزان مصرف سدیم کم شود.

نعناع که گاهی نعنا و زمانی نعنع نیز نامیده می شود از جنس یا گروهی شامل 15 تا 20 نوع گیاه است که از جمله نعناع فلفلی و نعناع شمشیری در این میان قابل اشاره است. از اسانس نعناع در آدامس،خمیر دندان، آب نبات و فراورده های آرایشی اغلب استفاده می شود ، حال آن که برگ نعناع را به صورت تازه یا خشک شده برای تهیه چای و غذا به کار می گیرند.

 

 

اجزای تشکیل دهندۀ نعناع

 

 

اجزای تشکیل دهندۀ نعناع:

 

محتویات دو قاشق غذا خوری نعناع، دارای  12/0 گرم پروتئین، 48/0 گرم کربوهیدرات ، 03/0 گرم چربی، 2کالری و 30/0 گرم فیبر است. همچنین نعناع حاوی میزان اندکی پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر، ویتامین C و ویتامین A است.

 

خواص مصرف نعناع:

 

-تاثیر مصرف نعناع بر پوست: 

 

اگر نعناع به صورت موضعی  و در اسانس ، پماد یا لوسیون مورد استفاده قرار می گیرد، دارای تاثیر آرام بخش و خنک کننده پوست در موارد گزش حشره، بثورات یا سایر واکنش ها است.

 

-تاثیر مصرف نعناع بر آلرژی:

 

نعناع حاوی آنتی اکسیدانی به نام اسید رزمارینیک rosmarinic acid  می باشد که موثر در تسکین نشانه های آلرژی فصلی به اثبات رسیده است. باتوجه به خواص ضد التهاب اسید رزمارینیک استفاده از نعناع در درمان این حالات تا حدودی موثر خواهد بود.

 

- تاثیرمصرف نعناع بر سرماخوردگی:

 

منتول(Menthol) که یک دکونژستان ( ضد احتقان ) طبیعی است ، از موادی است که در نعناع وجود دارد و به تجزیه بلغم و ترشحات مخاطی موکوس (mucus) کمک می کند. همچنین، نعناع و به ویژه زمانی که با چای همراه شود در تسکین گلو درد موثر است.

 

-تاثیر مصرف نعناع بر سوءهاضمه : 

 

آرام بخشی و تسکین دهندگی نعناع از جمله ویژگی های این گیاه است و از هزاران سال پیش برای کمک به آشوب معده یا سوء هاضمه به کار می رفته است. تصور بر این است که نعناع، جریان صفرا را در معده بهبود بخشیده و به تسریع و آسان شدن گوارش کمک می کند.

 

-تاثیرنعناع برسندرم رودۀ تحریک پذیر:

 

استفاده از اسانس نعناع فلفلی، داروی موثر و مطمئنی در درمان افرادی است که به علت سندرم رودۀ تحریک پذیر(IBS) به درد و ناراحتی شکم دچار هستند.

 

مضرات مصرف نعناع:

 

اگر از بیماری ریفلاکس معده (GERD) رنج می برید ، برای آرام کردن نشانه های بیماری های گوارش از نعناع استفاده نکنید زیرا سبب شدت گرفتن این حالت می گردد. اگر از اسانس نعناع شمشیری به مقدار زیاد استفاده شود سمی است. منتول خالص سمی است و نباید از آن به صورت خوراکی استفاده کرد. روی صورت شیرخوار و کودک خردسال، اسانس نعناع نمالید زیرا سبب اسپاسم و جلوگیری از تنفس می شود. در صورت وجود سنگ کیسه صفرا یا دچار بودن قبلی به سنگ از نعناع با احتیاط استفاده کنید.

 

نعناع در آشپزی:

 

اضافه شدن نعناع به غذا سبب مطبوع شدن طعم و مزه غذاها و نوشیدنی ها می شود بدون آن که بر میزان کالری ، چربی یا سدیم آن ها افزوده گردد. از آن جا که ساقه نعناع و بعضی گیاهان این تیره مانند ریحان ترد و لطیف است، بهتر است  آن ها را به صورت خام به غذا افزود و یا در پایان طبخ به غذا اضافه کرد تا طعم و بافت گیاه حفظ شود . نعناع به آسانی  رشد می کند و حتی در گلدان های کوچک و زیر آفتاب در مقابل پنجره ها می روید.

هنگامی که نعناع را برای غذا آماده می کنید باید از یک چاقوی تیز استفاده کرده و نعناع را به ملایمت ببرید. استفاده از چاقوی کند یا  خورد کردن بیش از حد نعناع، سبب کوبیده شدن گیاه شده و بخش اعظم طعم آن به تخته برش خواهد چسبید.

از نعناع ، بیشتر در طعم زدن به غذاهای خاورمیانه ای مثل خوراک گوشت، سوپ و سالاد سبزی استفاده می شود. برای تهیه شربت نعناع می توان از مخلوط کردن آب لیمو، قند یا استویا و برگ نعناع و تکه های یخ، شربتی گوارا به دست آورد.می توان نعناع را در سالسای میوه تازه با سیب، گلابی خورد شده ، لیمو یا آب لیمو و عسل مخلوط کرد.همچنین برای شادابی می توان از افزودن برگ نعناع  و خیار در آب استفاده کرد.

 جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

 

 

نعناع در آشپزی

 

تعداد بازدید : 1560

ثبت نظر

ارسال