شماره ۱۱۴۱

عاملی غیرمنتظره در پس‌زمینه بیماری سلیاک

پزشکی امروز

عاملی غیرمنتظره در پس‌زمینه بیماری سلیاک

چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396
پزشکی امروز

بررسی‌ها حاکی از‌ آن هستند که ویروس‌های بی‌ضرر، شرایط را برای پاسخدهی سیستم ایمنی به پروتئین گلوتن‌غلات آماده‌می‌کنند‌.

بیماری سلیاک حاصل پاسخ ایمنی ناهنجار به پروتئین گلوتن است که در گندم، دانه چاودار و جو یافت می‌شود. این عارضه به دیواره‌روده کوچک آسیب‌می‌زند و تنها درمان مؤثر آن حذف گلوتن از رژیم‌غذایی است. این بررسی جدید نشان‌داد که آلوده‌کردن موش‌ها به سویه‌های خاصی‌ از رئوویروس (Reoviruses) معمول روده‌ای انسانی، توانایی تحمل گلوتن سیستم ایمنی آنها را از‌بین‌می‌برد. علاوه‌بر‌این به‌گفته پژوهشگران، سطح آنتی‌بادی‌های ضدرئوویروس بیماران مبتلا به بیماری سلیاک، به‌شدت از سطح آنتی‌بادی‌های ضد‌رئوویروس افراد فاقد بیماری خودایمنی بالاتر بود.

«این پژوهش به‌وضوح نشان‌می‌دهد ویروسی که فاقد نشانه بالینی است می‌تواند برای سیستم ایمنی مشکل ایجاد‌کند و زمینه را برای اختلال خودایمنی و به‌ویژه بیماری سلیاک، مهیا نماید. باوجوداین، ویروس خاص و ژن‌های آن، تعاملات بین میکروب و میزبان و وضعیت سلامت میزبان، همگی در چرخه ایجاد بیماری حائز‌اهمیت هستند.
پژوهشگران معتقدهستند که یافته‌های آنان باقدرت بیشتری نشان‌می‌دهند که ویروس‌ها در تحول اختلال‌های خودایمنی نظیر بیماری سلیاک و دیابت نوع‌۱ نقش‌دارند و به‌عقیده آنها واکسن‌ها به پیشگیری‌از این بیماری‌ها کمک‌می‌کنند.

در‌طول سال اول زندگی، سیستم ایمنی هنوز درحال بلوغ است؛ بنابراین برای کودکی با پس‌زمینه ژنتیکی خاص، ابتلا به ویروس خاصی در‌آن زمان می‌تواند ردی بر‌جای بگذارد که پیامدهای دراز‌مدتی داشته باشد. به‌همین‌دلیل است که معتقد هستند که تحقیقات بیشتر از واکسیناسیون کودکانی که درمعرض خطر بالای ابتلا به بیماری سلیاک قرار‌دارند، حمایت خواهند‌کرد.

Ref

University of Chicago, news release, April 6,2017

تعداد بازدید : 1156

ثبت نظر

ارسال