شماره ۱۱۲۳

درمان کولیت اولسراتیو با سرکه

پزشکی امروز

درمان کولیت اولسراتیو با سرکه

چهارشنبه 17 آذر 1395
پزشکی امروز

محققان پس‌از آزمایش اثر سرکه روی موش‌های دچار کولیت اولسروز، معتقد هستند که سرکه به‌عنوان یک ماده‌ی طبیعی در آشپزخانه و درمان سنتی با قدمت قرن‌ها، می‌تواند به مبارزه با این بیماری کمک‌کند. در‌این‌راستا، محققان سرکه و ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی اصلی آن یعنی اسید‌استیک را در ظرف آب موش‌های آزمایشگاهی قرار دادند.

این موش‌ها به‌صورت شیمیایی برای ایجاد نشانه‌های‌کولیت‌اولسراتیو تحریک‌شده بودند‌. نتایج نشان‌داد که هر ۲ماده به‌طور قابل‌توجهی نشانه‌های کولیت‌اولسراتیو را در موش‌ها کاهش‌‌می‌دهند‌.

همچنین سرکه با سرکوب‌کردن پروتئین‌ها و فرایندهای مولکولی ایجاد‌کننده‌ی التهاب، التهاب در روده‌ی‌بزرگ را کاهش‌می‌دهد.

محققان خاطرنشان‌کردند که: «سرکه با سرکوب پاسخ‌هایTh1 و‌TH17 و با پاسخ به عامل التهاب ‌NLRP3 و فعال‌کردن هشدار‌دهندگی MAPK، التهاب را مهار‌می‌نماید». همین‌طور، پس‌از بررسی مدفوع حیوانات، موش‌هایی که پیش‌از کولیت شیمیایی القایی به‌مدت ۱‌ماه تحت‌درمان با سرکه بودند، سطوح بالاتری از باکتری‌های مفید مانند لاکتوباسیلوس‌ (‌Lactobacillus) و بیفیدوباکتریوم (Bifidobacteria) را در روده‌ی خود داشتند.

پژوهش‌های دیگر نشان‌داده‌اند که افزایش این‌گونه باکتری‌ها برای موش‌های دارای نشانه‌های کولیت، بسیار مفید بوده و به‌نظر‌می‌رسد که سرکه نوعی از مرگ سلولی که توسط شرایط استرس‌زا تشدید می‌شود را کاهش‌می‌دهد. همین‌طور در آینده با انجام بررسی‌های بیشتر، می‌توان دریافت که آیا این یافته‌ها در‌مورد انسان نیز صدق می‌نمایند یا خیر.

Ref:

Journal of Agricultural & Food Chemistry, Sept. 2016

تعداد بازدید : 833

ثبت نظر

ارسال