شماره ۱۱۲۰

مرکبات و پیشگیری‌از کیست‌های کلیه

دکتر بهرام ملک - نفرولوژیست

مرکبات و پیشگیری‌از کیست‌های کلیه

چهارشنبه 26 آبان 1395
پزشکی امروز

نارینجنین(Naringenin) موجود در گریپ‌فروت و سایر مرکبات، مانع از ایجاد کیست‌های کلیه می‌شود و می‌توان آن را برای ساخت داروهای جدید جهت درمان بیماری کلیه‌ی پلی‌کیستیک به‌کار‌برد.

این بیماری یک اختلال ارثی است که باعث ایجاد کیست در کلیه‌ها می‌گردد و می‌تواند به ازدست‌دادن عملکرد کلیه و فشارخون بالا منجر‌گردد که موجب حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی و آنوریسم‌های مغزی می‌شود. شروع این بیماری معمولاً بین ۳۰ ‌تا‌ ۶۰ سال می‌باشد.

طبق داده‌های انجمن کلیه‌ی آمریکا(American Kidney Fund)، بیش‌از ۶۰۰ هزار تن در آمریکا از بیماری کلیه‌ی‌پلی‌کیستیک رنج‌می‌برند. شایعترین شکل بیماری، بیماری‌کلیه‌ی پلی‌کیستیک اتوزومال غالب است (ADPKD).

نارینجنین پروتئین PKD2 را تنظیم می‌کند:

محققان در این تحقیق، آزمایشی روی آمیب تک‌سلولی حاوی پروتئینی به‌نام PKD2 انجام دادند که عامل ایجاد بیماری کلیه‌ی پلی‌کیستیک است و تشکیل کیست‌ها را در خط سلولی(Cell-line) کلیه‌ی پستانداران القا‌کردند.

زمانی که سطح پروتئین‌PKD2 در سلول‌های کلیه کاهش می‌یابد، جلوگیری‌از تشکیل کیست نیز کاهش‌ یافته و با اضافه‌کردن نارینجنین از تشکیل کیست‌ها جلوگیری می‌گردد.
در‌این بررسی‌، نشان‌داده شد که آمیب‌دیکتیوستلیوم(Dictyostelium amoeba) تاچه‌حد در کشف درمان‌های جدید و اهداف این درمان‌ها مؤثر است. از آنجا‌که در‌گذشته از این روش آزمایش برای درمان صرع و اختلال دو قطبی استفاده‌شده، روشن است که این رویکرد جدید می‌تواند اتکای محققان بر آزمایش‌های حیوانی را کاهش‌داده و پیشرفت‌های عمده‌ای ایجاد‌کند.

محققان همچنین در‌سال‌گذشته از تأثیر مصرف مرکبات (Citrus fruits) در کاهش سکته‌های مغزی در زنان گزارش‌داده‌اند.

 

تعداد بازدید : 750

ثبت نظر

ارسال