شماره ۱۱۱۰

این روزها پیوند مدفوع شوخی نیست

پزشکی امروز

چهارشنبه 17 شهریور 1395

پیوند مدفوع به‌طور فزاینده‌ای به‌عنوان درمان و آخرین راه‌حل برای برخی‌از عفونت‌ها در روده‌ی انسان استفاده می‌شود و در درمان عفونت‌های آسایشگاهی و بیمارستانی، التهاب روده‌ی ناشی‌از Clostridium difficile و اسهال عفونی که اغلب بعداز درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها روی‌می‌دهد، به موفقیت‌های قابل توجهی دست‌یافته‌است.

همچنین شواهد مقدماتی وجود دارند که پیوند مدفوع از افراد سالم می‌تواند در درمان‌MS و بیماری کرون نیز مؤثر باشد. همزمان، افزایش عمده‌ای در تجربیات حیوانی پیوند مدفوع روی داده‌است. برای نمونه؛ محققان در بررسی‌های خود دریافتند که پیوندمدفوع از موش‌های لاغر باعث‌می‌شود تا موش‌های نابارور به موش‌های لاغر تبدیل شوند. در‌حالی‌که پیوند‌مدفوع از موش‌های چاق، موش‌های نابارور را چاق می‌کند. هدف از این بررسی الگوی جدید اجتماع میکروبی (میکروبیوم) است که می‌پذیرد هرگونه‌ی گیاهی و جانوری حاوی مجموعه‌ای از میکروب‌ها است که اثرهای قابل‌توجه و هنوز ناشناخته‌ای بر سلامت میزبان‌ دارند.

تاکنون بیشتر پژوهش‌ها بر نقش باکتری‌ها در مدفوع فرد دهنده‌ متمرکز شده‌است. محققان هشدار‌می‌دهند که باکتری‌ها فراوان‌ترین عامل فعال در مدفوع هستند ولی تنها نقش‌آفرینان کاربردی در مدفوع نیستند. مدفوع ماده‌ای پیچیده‌ و شامل‌بر انواع مواد بیولوژیک و شیمیایی است که ممکن‌است دلیل این اثرهای پیوند باشند یا به آنها کمک کنند. مدفوع انسان سالم به‌طور‌متوسط شامل ۱۰۰‌میلیارد باکتری در هرگرم است اما ۱۰۰میلیون از ویروس‌ها (Archaea) را نیز در هرگرم دارد (آرکی‌ها حوزه‌ای مورد بررسی از موجودات زنده‌ی تک‌سلولی هستند که تا سال۱۹۷۰ به‌عنوان باکتری طبقه‌بندی می‌شدند). علاوه‌بر‌این، حدود ۱۰‌میلیون سلول روده‌ی‌بزرگ (کولونوسیت) (سلول‌های اپیتلیال انسانی که به حفاظت از روده‌ی بزرگ کمک می‌کنند) و ۱میلیون مخمر و دیگر قارچ‌های تک‌سلولی نیز در هرگرم مدفوع وجود دارند. تمرکز بر اجزای باکتریایی در برخی موارد مانند درمان التهاب روده‌ای ناشی‌ازClostridium difficile منطقی است اما در موارد دیگر مانند درمان محتمل‌MS، کاملاً ممکن‌است اثر پیوند‌مدفوع تحت‌تأثیر ترکیبات غیر‌باکتریایی آنها باشد یا حتی توسط این ترکیبات ایجاد شود. درنتیجه، افزایش تحقیقات طراحی‌شده برای جداسازی اثر و اثر متقابل (برهم‌کنش‌های) هریک از این اجزا لازم می‌باشد. وقتی دانشمندان ترکیب مجموعه‌های خاصی را شناسایی می‌کنند که نتایج مثبت تولید می‌نمایند، می‌توانند آنها را سنتز کنند یا پرورش‌دهند و در یک قرص جای دهند. این کار راهی طولانی برای کاهش عامل مضر در‌پیش دارد که می‌تواند پذیرش عمومی ‌این شکل جدید از درمان را کند سازد.

Ref: Vanderbilt University Medical Center Research Division July 30,2016

تعداد بازدید : 1001

ثبت نظر

ارسال