شماره ۱۱۰۹

باکتری‌های روده عامل پیش‌بینی پیشگیری آرتریت روماتوئید

پزشکی امروز

چهارشنبه 10 شهریور 1395

محققان معتقد هستند که باکتری‌های روده‌ی انسان وظیفه‌ای بیش‌از تجزیه‌ی موادغذایی انجام می‌دهند وآنها همچنان قادرند تا استعداد ابتلا به آرتریت‌روماتوئید را نیز پیش‌بینی کنند. این ارزیابی خلاصه‌ای از بررسی بیماران مبتلا به آرتریت‌روماتوئید،  بستگانشان و یک گروه کنترل سالم است. هدف این بررسی یافتن یک نشانگر زیستی است که استعداد ابتلا به آرتریت‌روماتوئید را پیش‌بینی کند.

فراوانی دودمان‌های خاص و نادر باکتریایی باعث عدم تعادل میکروبی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید می‌شود. با استفاده از فن‌آوری توالی‌یابی ژنومی (Genomic Sequencing Technology) می‌توان برخی میکروب‌های روده را تشخیص‌داد که به‌طور‌معمول در افراد سالم نادر هستند و فراوانی کمی دارند اما در بیماران مبتلا به آرتریت‌روماتوئید به وفور یافت می‌شوند.

پژوهشگران براساس بررسی روی موش‌ها ارتباطی را بین میکروب روده‌ای Collinsella و فنوتیپ‌آرتریتی یافتند. حضور این باکتری‌ها می‌تواند به یافتن راه‌های جدیدی برای تشخیص این عدم‌تعادل میکروبی منجر شود تا آرتریت‌روماتوئید را پیش‌از بروز یا در مراحل اولیه‌ی بیماری تشخیص‌دهند و ادامه‌ی تحقیقات می‌تواند به درمان پیشگیرانه منجر شود.

محققان در بررسی دیگری نیز به کاوش در جنبه‌ی دیگری از باکتری‌های روده پرداخته‌اند. آنها یک گروه از موش‌های مستعد به آرتریت را با گونه‌ی باکتریوم Prevotella histicola تیمار (درمان) کرده و آنها را با گروه بدون درمان مقایسه کردند. موش‌های تیمار‌شده با گونه‌ی باکتریوم، فراوانی و شدت نشانه‌های پایین‌تر و شرایط التهابی کمتری را در ارتباط با آرتریت‌روماتوئید داشتند.

این درمان عوارض‌جانبی کمتری مانند افزایش‌وزن و آتروفی مخاط روده (Villous Atrophy) ایجاد‌کرد که ممکن‌است این عوارض با درمان‌های قدیمی‌تر مرتبط باشد. آزمایش‌های انسانی هنوز انجام نشده‌است ولی سیستم‌های ایمنی و آرتریت در موش‌ها از انسان‌ تقلیدمی‌کند و نویدبخش اثرهای مثبت مشابه در انسان است. از آنجایی که این باکتری‌ها بخشی‌از سلامت روده‌ی انسان می‌باشند، درمان با آنها با احتمال بسیار کمی با عوارض همراه است.

Ref: Mayo Clinic Rheumatology Research Division July 20, 2016

تعداد بازدید : 708

ثبت نظر

ارسال