شماره ۱۱۰۵

جدا افتادگی ریوی

پزشکی امروز

یک پسر ۹‌ساله با سابقه‌ی یک ضایعه‌ی‌ریه مشکوک به جداافتادگی ریوی‌ (Pul,Sequestration) یا ناهنجاری مادرزادی آدنوماتوئید‌کیستیک با تب و درد قفسه‌ی‌سینه به بخش اورژانس معرفی‌شد. رادیوگرافی قفسه‌ی‌سینه (تصویر‌A) بخش کدر بزرگی (Large Opacity) را در ریه‌ی‌راست نشان‌داد که مجاور شکاف کوچک بود و آن‌را به پایین رانده بود.

سی‌تی‌اسکن قفسه‌ی‌سینه، یک توده‌ی بزرگ ناهمگن را با مناطق پراکنده‌ی Low Attenuation نشان‌داد که گویای به هم فشردگی موکوسی (Mucous Impaction) بود، همچنین یک سرخرگ سیستمیک بزرگ واحد مشاهده ‌شد (‌تصویرB، فلش) که از آئورت نزولی جداشده بود و گردش‌خون توده را تأمین می‌کرد. نقش‌راههای هوایی (Air Bronchograms) داخل توده مشهود نبود. سیاهرگ که از بخش خلفی توده خارج می‌شد و به داخـل وریـد ریـوی راست فوقانی تخلیه می‌شد (‌تصویرC، فلش) درناژوریدی توده را تأمین می‌کرد.

بیمار تحت عمل لوبکتومی لوب‌فوقانی ریه‌ی راست قرار‌گرفت. جداشدگی ریه، یک اختلال مادرزادی است که با بافت غیر‌عادی ریه مشخص می‌شود که فاقد ارتباط عادی با درخت برونشیال بوده و احتمال بروز عفونت را افزایش‌می‌دهد. بیمار بدون عوارض بهبود یافت و از زمان عمل به بعد هیچ‌گونه مشکلات ریوی(تنفسی) نشان‌نداده است.

Ref: NEJM 368;31 Jan 2016

تعداد بازدید : 1176

ثبت نظر

ارسال