شماره ۱۱۰۲

درمان‌های ژنوتیپ‌های ۱و‌۴ هپاتیت‌C

دکتر حسن خاجی - فوق تخصص گوارش

درمان‌های ژنوتیپ‌های ۱و‌۴ هپاتیت‌C

هپاتیت‌C، این بیماری ویروسی که ‌سبب التهاب کبد گشته و اختلال در عملکرد کبد، درنهایت منجر به نارسایی آن می‌گردد. بیشتر بیماران مبتلا به HCV تا زمانی‌که آسیب کبدی آشکار گردد نشانه‌ای از این بیماری ندارند و ممکن‌است این مرحله چندین‌سال به‌طول انجامد. برخی بیماران مبتلا به‌عفونت مزمنHCV طی سال‌های طولانی دچار سیروز می‌شوند که می‌تواند عوارضی مانند خونروی، یرقان، آسیت، عفونت(SBP) یا سرطان‌کبد(HCC) را ایجادکند.

مطابق با داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری‌از بیماری‌ها(CDC) تقریباً ۳‌میلیون آمریکایی به HCV دچار هستند که ژنوتیپ۱ شایع‌ترین بوده و ژنوتیپ۴ شیوع کمتری دارد.

اخیراً تأییدیه‌ای از‌سوی سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) اعلام نمود ‌که گزینه‌ی درمانی خوراکی دیگری برای بیماران مبتلا به ژنوتیپ‌های‌۱و۴ عفونت‌هایHCV بدون‌نیاز به استفاده از اینترفرون را تأیید نموده است. این سازمان Zepatier (الباسویر و گرازوپرویر) را با یا بدون ریباویرین برای درمان عفونت‌های ژنوتیپ۱و۴ هپاتیتC مزمن‌‌(HCV) در بیماران بالغ تأییدکرده است.

ایمنی و کارایی Zepatier با یا بدون ریباویرین در کارآزمایی‌های بالینی روی بیماران (۱۳۷۳تن) مبتلا به عفونت‌های ژنوتیپ۱ یا‌۴HCV مزمن و بدون سیروز ‌ارزیابی‌شد.

برای شرکت‌کنندگان در ارزیابی یک‌بار در روز و به‌مدت ۱۲یا۱۶‌هفته زپاتیر با یا بدون ریباویرین تجویز‌گردید.

حضور ویروس هپاتیتC شرکت‌کنندگان ۱۲هفته پس‌از پایان درمان بررسی‌شد (پاسخ ویرولوژیک پایدار یاSVR). عدم وجود ویروس نشان‌می‌دهد که عفونت فرد درمان شده‌است.

نرخ کلی SVR در کارآزمایی‌های انجام‌گرفته برای رژیم‌های درمانی تأیید شده، در افراد مبتلا به ژنوتیپ یک ۹۴تا۹۷‌درصد و در افراد مبتلا به ژنوتیپ چهار ۹۷تا۱۰۰‌درصد است. به‌منظور به حداکثر رساندن میزان SVR برای بیماران، برچسب این محصول با‌توجه به ویژگی‌های بیمار و ویروس، توصیه‌هایی را درمورد طول درمان ارائه‌می‌دهد. توصیه‌می‌شود که متخصصان پیش از شروع درمان با زپاتیر، بیماران مبتلا به عفونت ژنوتیپ‌1a را برای برخی از تغییرات ژنتیکی ویروسی غربالگری‌کنند تا بتوانند دوز دارو و طول درمان را مشخص کنند.

شایع‌ترین عوارض‌جانبی زپاتیر بدون ریباویرین شامل خستگی، سردرد و حالت تهوع است و شایع‌ترین عوارض جانبی زپاتیر با ریباویرین شامل آنمی و سردرد می‌باشد.

روی بسته‌ی زپاتیر اخطاری درج شده است که به بیماران و پزشکان درمورد بالا‌رفتن آنزیم‌های کبدی تا بیش‌از ۵‌برابر حد بالای طبیعی هشدار‌می‌دهد. این افزایش آنزیم در میان ‌حدود ۱درصد از شرکت‌کنندگان در کارآزمایی بالینی در هفته‌ی‌هشتم درمان یا پس‌از آن مشاهده‌شد. آزمایش خون مربوط به تست‌های کبدی باید پیش از آغاز درمان و در فواصل مشخصی حین درمان انجام شود و زپاتیر نباید برای بیماران مبتلا به نارسایی متوسط تا شدید کبد تجویز شود.

زپاتیر درمان نوآورانه‌ای (Breaklhrough) می‌باشد که برای درمان بیماران مبتلا به ژنوتیپ۱ عفونتHCV دارای مرحله‌ی پایانی بیماری کلیوی (ESRD) که تحت همودیالیز هستند و برای‌درمان عفونت مزمن ‌HCV ژنوتیپ۴ طراحی گردیده است.  درمان نوآورانه برای سرعت بخشیدن به توسعه و بازبینی داروهایی‌ برنامه‌‌ریزی شده و برای درمان موقعیت خطیر Serious Condition بیماری درنظرگرفته شده‌اند. شواهد بالینی مقدماتی نشان‌می‌دهند که این دارو ممکن‌است پیشرفت اساسی و قابل‌توجهی را نسبت به درمان‌های موجود در مراحل بالینی بیماری ایجاد‌ نماید.

تعداد بازدید : 1164

ثبت نظر

ارسال