شماره ۱۱۰۰

فیبرهای خوراکی و سلامت ریه

شیوا همراز - تغذیه

بیماری‌های ریه از‌جمله معضل‌های عمده‌ در سراسر‌جهان می‌باشند. بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، سومین عامل مرگ‌و‌میر در معیار جهانی است. به‌رغم این واقعیت، راه‌های جلوگیری و به‌حداقل‌رساندن خطرات ریه معدود بوده و به‌سادگی امکان‌پذیر نمی‌باشند. تنها توصیه‌ی اصلی برای کاهش شانس ابتلا به COPD، ترک استعمال دخانیات است.

اما بررسی‌های صورت‌گرفته‌ی اخیر نشان‌می‌دهد که رژیم سرشار از فیبر می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های ریه را کاهش‌داده و این خود دلیل دیگری در جهت داشتن تغذیه‌ی سالم است.

فیبرهای رژیم‌غذایی و سلامت:

فواید مصرف خوراکی‌های سرشار از فیبر از‌جمله سبزی، میوه و غلات در جهت بهبود سلامت بدن امری بدیهی است و فیبر نیز می‌تواند با ایجاد احساس سیری برای مدت زمان طولانی، به حفظ و داشتن وزن طبیعی و سالم کمک‌کند. فیبر حرکات روده را تنظیم‌کرده و کلسترول را پایین می‌آورد و در کاهش خطر دیابت و بیماری قلبی نیز مؤثر است.

فیبر و سلامت ریه:

محققان با بررسی ریه‌ی افرادی‌که در رژیم‌غذایی خود از فیبر زیاد استفاده‌می‌کردند، دریافتند که آنها ۶۸/۳‌درصد عملکرد ریه‌ی طبیعی داشتند؛ در‌حالی‌که این میزان در گروهی که فیبر مصرف نمی‌کردند ۵۰/۱درصد بود. تنها ۱۴/۸درصد از مصرف‌کنندگان فیبر زیاد، دارای تنگی راه‌های هوایی بودند در‌حالی‌که در مابقی افراد این درصد‌، ‌۲۹/۸ ‌بود.
در پژوهش‌های پیشین نیز  ارتباط بین دریافت فیبر بیشتر و کاهش خطر COPD نتیجه‌گیری شده بود و مصرف بیشتر فیبر با ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش در مرگ‌های مرتبط با دستگاه تنفسی همراه بوده‌است.

التهاب یکی‌از مشکلات بنیادین در برخی از بیماری‌های ریه است و کاهش این واکنش شاید برای بهبود سلامت کلی ریه کافی باشد. پروتئین واکنشی C در واکنش التهابی نقش مهمی دارد و این پروتئین در افرادی‌که رژیم‌غذایی سرشار از فیبر دارند، کاهش‌ نشان‌می‌دهد.

از دیگر مکانیسم‌های احتمالی، دخالت فیبر در تغییر ساختار فلور طبیعی باکتری‌های روده‌ای است. این تغییرات می‌تواند بدن را دربرابر ابتلا به عفونت‌ها حفاظت‌ نموده و عوامل محافظ ریه از‌جمله ‌نوتروفیل‌ها را آزاد‌کند. محققان‌بر این باورند که خواص ضد‌التهابی فیبر دلیل محافظت‌کردن این ماده‌ی غذایی از بدن در‌برابر بیماری‌های ریه است.

 

تعداد بازدید : 1701

ثبت نظر

ارسال