شماره ۱۰۹۹

جراحی کاهش‌وزن می‌تواند کلسترول خوب را در پسران چاق افزایش‌دهد

پزشکی امروز

جراحی کاهش‌وزن می‌تواند به پسران نوجوانی که دچار چاقی بیش‌از‌حد هستند، کمک‌کند تا به‌واسطه‌ی افزایش میزان کلسترول «خوب»‌ خود، خطر بیماری قلبی در آنها کاهش‌یابد و همچنین آثار حفاظتی HDL را در آنها افزایش‌می‌دهد.

این بررسی کوچک شامل‌۱۰‌پسر نوجوانی بود که دچارچاقی شدید بودند. شرکت‌کنندگان میانگین سنی ۱۷سال و میانگین وزنی تقریباً ۱۸۳کیلوگرم داشتند و ۹۰‌درصد از آنان سفیدپوست بودند. این نوجوانان تحت نوعی جراحی کاهش‌وزن شناخته‌شده به‌عنوان‌Vertical sleeve gastrectomy قرار‌گرفتند. این روش به افراد کمک‌می‌کند تا با کاهش اندازه‌ی معده‌‌ی خود، از دست وزن اضافی خلاص شوند.یک‌سال پس‌از جراحی، پسرها به‌طور‌متوسط ۵۵کیلوگرم از‌دست دادند.

شاخص توده‌ی بدنی (BMI) آنها که سلامت و تناسب وزن برای قد فرد را می‌سنجد، تقریباً ۳۲درصد کاهش ‌یافت.  سطوح HDL در این نوجوانان حدود ۲۳درصد در‌طی مدت این یک‌سال افزایش‌یافته بود و توانایی HDL آنها در برچیدن کلسترول از شریان‌ها تقریباً ۱۲درصد افزایش‌یافت. در ضمن، توانایی HDL آنها برای تولید رادیکال‌های آزاد و تحریک آغاز التهاب حدود ۳۰درصد سقوط‌کرد. در‌حقیقت، این بررسی نشان‌داد که به‌دنبال جراحی کاهش‌وزن، HDL بیشتر ضدالتهابی شد تا موجب التهاب.

American Heart Association ;May 5 , 2016

تعداد بازدید : 1152

ثبت نظر

ارسال