شماره ۱۰۹۸

هپاتیت‌C، پیشتاز بیماری‌های عفونی کشنده در آمریکا

پزشکی امروز

بالاترین تعداد مرگ‌های مرتبط با هپاتیت‌C در آمریکا در‌سال‌2014 به ثبت رسید و مقامات بهداشتی گزارش‌می‌دهند که ویروس هپاتیت‌C اکنون بیش‌از هر‌بیماری عفونی دیگری موجب مرگ‌ومیر در آمریکا می‌گردد‌.

افراد دچار هپاتیت‌C اگر بیماری‌ آنها تشخیص‌داده نشده و درمان نگردند، در‌معرض خطر بالای ابتلا به سرطان‌کبد و سایر بیماری‌های تهدیدکننده‌ی زندگی قرار می‌گیرند و می‌توانند بدون آگاهی از خطر بیماری خود، دیگران را نیز آلوده ‌نمایند. بیشتر موارد هپاتیت‌C بین افرادی‌که بین سال‌های‌1945‌تا‌1965 به‌دنیا آمده‌اند‌، مشاهده‌می‌گردد.

طبق ارزیابی CDC، بسیاری‌ازاین بیماران در‌حین اقدامات پزشکی مانند تزریقات و انتقال‌خون، وقتی‌که این پروسه‌ها به بی‌خطری امروز نبودند، آلوده گشته‌اند و ممکن‌است حتی سال‌ها بدون اینکه بدانند با این بیماری زندگی‌کرده‌ و دیگران را هم آلوده کرده‌باشند. داده‌های اولیه همچنین یک موج جدید از ابتلا به هپاتیت‌C را در‌میان استفاده‌کنندگان از موادمخدر تزریقی مطرح می‌نماید که از سال‌2010 بیش‌از ۲برابر اضافه‌گشته است. موارد جدید به‌طور‌عمده میان افراد جوان سفیدپوست باسابقه‌ی استفاده از موادمخدر تزریقی (Injection Drug Users) وجود دارد‌.

به دلیل اینکه هپاتیت‌C نشانه‌های قابل‌توجه اندکی دارد، لذا تعداد موارد جدید قطعاً ازآنچه گزارش‌می‌شود بالاتر است. به دلیل غربالگری محدود و کم‌تر از واقع گزارش شدن موارد، تعداد موارد ابتلای جدید را نزدیک‌ به ۳۰/۰۰۰مورد درسال تخمین‌زده‌اند. حدود ۳/۵‌میلیون آمریکایی مبتلا به هپاتیت‌C هستند و حدود نیمی‌از آنها از بیماری خود خبر ندارند. مطابق با بررسی CDC‌، یک‌ بار انجام دادن آزمایش هپاتیت‌  برای همه‌ی کسانی‌که بین سال‌های 1945‌تا‌1965 متولد شده‌اند و آزمایش منظم برای دیگرانی که در‌معرض خطر بالای بیماری هستند، توصیه‌می‌گردد‌.

Ref: Centers for Disease Control and Prevention , May 4, 2016

تعداد بازدید : 796

ثبت نظر

ارسال