شماره ۱۰۹۱

درمان انسداد ورید کبدی (HVOC)

پزشکی امروز

سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف دفیتلیو (Defitelio/Defibrotide Sodium) را برای درمان بزرگسالان و کودکانی که پس‌از دریافت پیوند بن‌یاخته‌ها از خـون و‌مغزاستـخوان [پیـوند هماتوپویتیک‌بـن‌یاخته (Hematopoietic Stem Cell Transplantation:HSCT)] دچار بیماری انسداد ورید کبدی(Hepatic Veno-Occlusive Disease:HVOD) و همچنین علاوه‌بر آن دچارعوارض کلیوی و ریوی نیز می‌گردند، مورد تأیید قرارداد. این اولین درمان تأیید‌شده توسط FDA جهت معالجه‌ی VOD کبدی حاد است و این بیماری یک عارضه‌ی نادر و تهدیدکننده‌ی جان بیمار است.  

در برخی‌از بیماران، رویکرد درمانی HSCT برای درمان سرطان‌های خاص خون یا مغز استخوان انجام می‌گردد و بلافاصله قبل‌ازHSCT، بیمار تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرد. در بیمارانی‌که شیمی‌درمانی می‌شوند و سپس HSCT صورت می‌گیرد، امکان دارد VOD کبدی حاد ایجاد گردد. بیماری VOD کبدی که در آن برخی‌از ورید‌های داخل کبدی دچار انسداد می‌شوند، باعث ورم کبد (Swelling) و کاهش جریان‌خون در داخل آن می‌شودکه ممکن است منجر به واردشدن آسیب جدی به کبد گردد. در شدیدترین حالت VOD کبدی، بیمار ممکن‌است به نارسایی کلیه و ریه نیز دچار ‌گردد. کمتر از ۲درصد بیماران پس از HSCT به VOD کبدی شدید مبتلا می‌گردند. در بیش‌از ‌۸۰ درصد بیمارانی که بهVOD شدید دچار می‌شوند، این عارضه منجر به مرگ می‌گردد.

تاکنون ۵۲۸ بیمار در ۳ کارآزمایی جدا از یکدیگر، فاز۲ کارآزمایی بالینی با این دارو را تکمیل نموده و وارد فاز۳ گردیده‌اند. تمامی این بیماران مبتلا به VOD کبدی به دنبال HSCT  همراه با عوارض کلیوی و ریوی بودند. طول‌عمر ۱۰۰روزه‌‌ی پس‌ازHSCT در‌هر ۳ ارزیابی در بیماران تحت درمان با Defitelio، سی و هشت تا چهل و پنج درصد بوده‌است.

رایج‌ترین عوارض‌جانبی دفیتلیو شامل پایین‌بودن غیرعادی فشار‌خون، اسهال، تهوع، استفراغ و خونروی از بینی(Epistaxis) می‌باشد و واکنش‌های آلرژیک از جمله عوارض جانبی خطرناک بالقوه و شناسایی‌شده‌ی دفیتلیو است.مصرف این دارو برای بیمارانی‌که دچار خونروی هستند یا دارو‌های رقیق‌کننده‌ی خون یا دارو‌های دیگری مصرف می‌کنند که توانایی بدن را برای تشکیل لخته‌ی خون کاهش می‌دهند، مجاز نیست (کنتراندیکاسیون).

Ref:‌ Medical News 26 Feb. 2016

تعداد بازدید : 1374

ثبت نظر

ارسال