شماره ۱۰۸۶

عوامل خطرساز در ارتباط با ناکامی در ریشه‌کنی هلیکوباکترپیلوری

پزشکی امروز

عوامل خطرساز در ارتباط با ناکامی در ریشه‌کنی هلیکوباکترپیلوری

آزمایشی در زمینه‌ی درمان H. pylori در منطقه‌ی روستایی چین، عوامل متعددی را در ارتباط با ناکامی در ریشه‌کنی این عفونت نشان‌می‌دهد.

عفونت هلیکوباکترپیلوری خطر بروز سرطان‌معده را افزایش‌می‌دهد. آزمایش Shandong Intervention در‌سال‌۱۹۹۵ در بخش روستایی Linqu در‌چین آغاز شد و پس‌از ۱۵‌سال، 3درصد کاهش در سرطان‌معده را نشان‌داد که با درمان H. pylori ارتباط داشت. در‌سال۲۰۱۱، محققان آزمایش تصادفی جدیدی را در ارتباط با درمان H. pylori آغاز‌کردند که به ساکنان 25‌تا‌54‌ساله در Linqu می‌پرداخت.

طبق نتایج آزمون تنفس اوره ـ باکربن‌۱۳ (UBT-C13)‌، شیــوع عفونت H. pylori برابر با ۵۷/۶ درصد بود (۱۰۵۹۷۳‌تَن از‌بین ۱۸۳۹۷۰‌تَن کل ساکنان). شرکت‌کنندگان آلوده به‌صورت تصادفی به دو‌گروه تقسیم شدند تا ۱۰‌روز تحت‌درمان چهارگانه (اومِپرازول، مترونیدازول، تتراسایکلین و بیسموت) یا تحت‌درمان اومِپرازول و بیسموت همراه با آنتی‌بیوتیک‌های داورنما قرار‌گرفتند.۸۹درصد‌ از شرکت‌کنندگان دوره‌ی درمان را به‌طورکامل اجرا‌کردند.

نرخ ریشه‌کنی در گروه درمان چهارگانه تنها ۷۳درصد و در‌گروه آنتی‌بیوتیک‌های دارونما ۱۵درصد بود. در آنالیز تطبیقی چندمتغیره، عوامل زیر مستقلاً با ناکامی درمان در‌گروه درمان چهارگانه ارتباط داشتند: فراموشی در دوزهای درمان، تغییر بیشتر در 13C-UBT (بین ارزش پایه و ۳۰ دقیقه)، جنسیت مذکر، سیگار‌کشیدن، مصرف الکل، پیشینه‌ی بیماری معده و شاخص توده‌ی بدنی بالاتر. در هر‌دو جنسیت، حضور عوامل متعددی احتمال ناکامی درمان را افزایش دادند.

Ref: NEJM Oct. 2015

تعداد بازدید : 818

ثبت نظر

ارسال