شماره ۱۰۸۵

ژن ، سیگار و سرطان ریه

دکتر مهدی نوری .F.R.C.P

گزارش‌های علمی متعدد نشان‌داده است که سرطان‌ریه بیش‌از ‌همه‌ی سرطان‌های دیگر سبب مرگ می‌شود‌. به‌عبارت‌دیگر سرطان‌ریه را می‌توان کشنده‌ترین نوع سرطان دانست‌. در پیدایش و پیشرفت سرطان ریه نیز مانند سایر سرطان‌ها، عوامل متعددی مانند انکوژن‌ها‌، سیگار‌، الکل‌، شغل و شیوه‌ی زندگی، عوامل ژنتیک‌، گاز رادون‌، هوای‌آلوده و عوامل سرطان‌زای دیگر دخالت دارند‌. در سرطان‌ریه نیز با دگرگون‌شدن فعالیّت یکی‌از یاخته‌های بدن و تغییر در قسمتی از DNA ممکن‌است رشد و تکثیر لگام گسیخته و مهار‌نشدنی به‌وجودآید.

همینطور در‌پی آن با تکثیر یاخته‌های سرطانی‌، بافت‌های مجاور کانون اولیه و نیز بافت‌های دور‌دست مورد تهاجم قرار‌گیرند‌. نشانه‌های بالینی سرطان ریه با توجه به نوع یاخته‌های سرطانی‌، زادگاه تومور و نیز عوامل دیگر متفاوت است و می‌تواند به‌صورت زودرس و یا دیررس موردبررسی قرار‌گیرد‌.

نشانه‌های بالینی زودرس سرطان‌ریه که شانس درمان را نیز به‌همراه دارد‌، شامل سرفه‌های خفیف و تسکین نیافتنی‌، تغییر در ماهیّت سرفه‌ی مزمن ناشی‌از سیگار و احتمالاً  سرفه‌ی همراه با کمی خلط‌، گاهی خون‌آلود و همچنین خس‌خس می‌باشد‌. با پیشرفت سرطان‌ریه‌، نشانه‌های کلاسیک سرطان نیز خودنمایی می‌کند‌.

نشانه‌های دیررس بیماری که با پیشرفت سرطان‌ریه تظاهر می‌کند‌، مربوط به انتشار تومور در داخل یا خارج از قفسه‌ی‌صدری است که با بی‌اشتهایی، کاهش‌وزن‌، ضعف، گرفتگی‌صدا و عوارض دیگر نیز همراه خواهد بود. بنابر‌این سرفه، خلط‌، درد‌سینه‌، خلط خونی، تنگی‌نفس‌، ضعف و خستگی‌، بی‌اشتهایی و کاهش‌وزن می‌تواند نشانه‌های اولیه‌ی سرطان‌ریه نیز باشد . در تصویر فوق می‌توان موردی از سرطان ریه را مشاهده‌کرد.

 

 

تعداد بازدید : 1392

ثبت نظر

ارسال