شماره ۱۰۸۰

نشانه‌های بیماری کلیه

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

نشانه‌های بیماری کلیه

عوامل زیادی باعث بروز بیماری کلیه می‌گردد اما شاید بسیاری از افراد از آن آگاه نباشند و این امر می‌تواند آثارجبران‌ناپذیری برای شخص به‌وجود آورد. پس بهتر است از نشانه‌های آن آگاه شویم تا قبل‌از بروز خطر، از آن جلوگیری نمائیم.

تغییر در دفع ادرار: از نشانه‌های اولیه‌ی این بیماری، تغییر در میزان و تکرار ادرار است که عبارت است از: افزایش یا کاهش میزان دفع ادرار، تیره‌شدن رنگ ادرار و همچنین نیاز مداوم به دفع ادرار، افزایش و یا کاهش تکرار ادرار به ویژه در هنگام شب در فصل‌های مختلف (گرم و سرد بودن فصل).

تکرار ادرارهنگام شب، یکی‌از شایعترین نشانه‌های اولیه‌ی بیماری مزمن کلیه است؛ البته اگر در فواصل شب، آب و چای و مایعات مصرف نشود و یا کمتر مصرف گردد. چون نوشیدن آب و یا چای در ساعت‌های اولیه مهم نیست ولی در زمان‌های پایانی شب و پیش‌از خواب می‌تواند تکرار ادرار را در هنگام خواب به‌وجود‌آورد که این مورد از آثار بیماری کلیه نیست مخصوصاً در سنین بالا، ولی اگر در غیر‌این‌صورت و تکرار ادرار در هنگام خواب باشد، حتماً باید به پزشک مراجعه و آزمایش‌های کلیه را انجام دهید.

درد در هنگام ادرار: گاهی فرد دچار مشکل سوزش و درد یا فشار در هنگام دفع ادرار می‌شود که این موضوع می‌تواند نشانه‌ی عفونت در لوله‌ی ادراری یا دیگر عفونت‌های مجاری ادراری باشد. این امر می‌تواند انتشار عفونت به کلیه‌ها را باعث گردیده و تب و کمردرد ایجاد نماید.

وجود خون در ادرار: این موضوع بسیار خطرناک است و جای بسیار نگرانی را برای فرد دارد که باید سریعاً به پزشک مراجعه و درمان را شروع نماید؛ چون اینگونه علائم، نشانه‌ی بیماری بسیار خطرناکی در کلیه‌ها و یا مجاری ادراری است.

ورم‌کردن اندام‌های بدن: این مشکل به دلیل کار نکردن کلیه و دفع ضایعات و مایعات اضافه‌ی بدن رخ‌می‌دهد و بنابراین زمانی‌که قادر به این کار نیست، مایعات و مواد اضافه در بدن انباشته می‌گردد و بسیار خطرناک است وکلیه‌ها قادر به دفع آب اضافه و نمک نبوده و فرد دچار ورم پا، قوزک، صورت و سفتی دست‌ها و پا می‌گردد که هرچه سریعتر باید به مرکز درمانی و یا پزشک مراجعه نماید.

احساس طعم فلزدر دهان: از کار افتادن کلیه‌ها میزان اوره (Urea) در خون یعنی Uraemia را افزایش ‌می‌دهد. اوره باعث ایجاد بوی آمونیاک در بزاق دهان و ادرار می‌گردد. این موضوع به نفس آمونیاک معروف است و علاوه‌بر آن فرد احساس طعم فلز مانندی در دهان می‌کند.

درد کمر و پهلوها: هرچند که درد کمر شایع می‌باشد اما مبتلایان به بیماری کلیه‌ همگی دارای کمر درد نیستند و فقط برخی از بیماران  در ناحیه‌ی کمر و پهلو احساس درد می‌کنند که این درد شدید از قسمت تحتانی کمر به کشاله‌ی ران پخش می‌شود.

تغییر درتنفس: در‌صورت شدید بودن بیماری کلیه، مایع در ریه تراکم پیداکرده و  علاوه بر آن  کم‌خونی ایجاد شده در ارتباط با این بیماری که از عوارض آن است، باعث می‌گردد که اکسیژن بدن کم و فرد دچار کمبود اکسیژن شده و تنفس برایش سخت گردد.

خستگی و کم خونی: کلیه‌ها هورمونی به‌نام اریتروپروتئین تولید‌می‌کنند که به گلبول‌های قرمز در حمل اکسیژن کمک می‌کند. زمانی‌که این هورمون درست تولید نگردد، در‌اثر بیماری کلیه باعث می‌شود که میزان گلبول قرمز خون به‌طور چشم‌گیری افت نماید و این امر موجب کم‌خونی شدید خواهد شد و در نتیجه نشانه‌هایی همچون ضعف عمومی و خستگی مفرط ایجاد گشته و این کم‌خونی حتی فرد را در گرمای هوا دچار سرما می‌نماید.

تراکم سموم: تراکم سموم و ضایعات در بدن باعث بی‌اشتهایی فرد می‌شود و همچنین حالت تهوع و استفراغ را با خود به‌همراه می‌آورد که گاهی بسیار شدید و خطرناک است و کم‌خونی مرتبط با آن باعث نرسیدن کافی اکسیژن به مغز شده و ایجاد سرگیجه و کاهش تمرکز را می‌نماید.

ادرار حاوی کف: علت کف‌کردن ادرار، نشت پروتئین از بدن می‌باشد و نشانه‌ی خطرناکی است که کلیه‌ها از خود نشان‌می‌دهند و باعث به‌هم خوردن بیوشیمی بدن می‌گردد که این امر نیز در آینده بسیار خطرناک می‌باشد و می بایست فرد پس‌از مشاهده‌ی آن، سریعاً به پزشک متخصص کلیه مراجعه و او را دراین مورد در جریان قرار‌دهد تا درمان بلافاصله شروع گردد.

جوش‌ها و خارش: جوش‌های ریز و خارش نیز یکی از نشانه‌های بدکار کردن کلیه‌ها می‌باشد که گاهی اوقات آن‌را با حساسیت‌ها و یا آلرژی اشتباه می‌گیرند. اما جوش‌های ریز می‌توانند نشانه‌ی بیماری کلیه یا از کار افتادن کلیه باشند؛ چون از کار افتادن کلیه‌ها باعث تراکم مواد سمی در خون شده و این مواد ایجاد خارش‌های شدید و جوش‌های ریز‌پوستی را می‌نمایندکه باید به بررسی آن پرداخته و چنانچه کلیه‌ها سالم باشند، به پزشک متخصص آلرژی یا پوست مراجعه‌نمود. در این فصل فقط به موارد اورژانسی بیماری کلیه‌ها اشاره شده و در‌مورد سرطان‌ها و یا موارد دیگر اشاره‌ای نگشته است.

 

تعداد بازدید : 1222

ثبت نظر

ارسال