شماره ۱۰۸۰

مقیاس AIMS65 برای پیشبینی مرگ و میر در خونروی حاد دستگاه گوارش فوقانی

پزشکی امروز

در پیش‌بینی مرگ‌و‌میر درون بیمارستانی، AIMS65 بهتر از سایر مقیاس‌های پیش‌از آندوسکوپی متداول و نیز مقیاس راکال(Rockall  Score) پس‌از آندوسکوپی عمل‌کرد.
طبقه‌بندی زودهنگام، خطر روش استاندارد مراقبت در خونروی حاد دستگاه‌گوارش فوقانی است. سیستم‌های امتیازدهی (Scoring) متعددی برای انجام آن به کار می‌روند که متداول‌ترین آنها مقیاس‌های راکال پیش از آندوسکوپی و پس از آندوسکوپی(Post-RS و Pre-RS) و مقیاس گلاسکو ـ بلاچفورد (GBS:Glasgow-‌Batchford Score) هستند. طرفداران مقیاسی که اخیراً پیشنهاد شده‌است، (AIMS65) مدعی هستند که این مقیاس ساده‌تر و احتمال کارایی آن بیش‌از سایر مقیاس‌ها می‌باشد.
برای مقایسه‌ی قابلیت‌های این چهار سیستم امتیازدهی، پژوهشگران به‌صورت گذشته‌نگر، مرگ‌ومیر درون‌ بیمارستانی (نقطه‌ی نهایی اصلی) (Primary Endpoint) و عوارض و مداخلات بعدی (ترکیبی‌از نقطه‌ی نهایی ثانویه) (Acomposite Secondary Endpoint) را در 424 بیمار دچار خونروی حاد دستگاه‌گوارش فوقانی که در یک بیمارستان در استرالیا تحت آندوسکوپی قرار‌گرفته بودند، بررسی‌کردند؛ مقیاس‌های پیش ـRS، پس ـ GBS، RS و AIMS65 در همه‌ی بیماران محاسبه شدند. در پیش‌بینی مرگ‌و‌میر، AIMS65 از لحاظ آماری نسبت بهGBS و پیش-RSبرتر بود (سطح زیر‌منحنی ویژگی دریافت‌کننده- عمل‌کننده [AUROC]،

۰/۸ در‌مقابل به ترتیب ۰/۷۶ و ۰/۷۴)، اما نسبت به پس ـ RS برتر نبود (۰/۷۸). در پیش‌بینی عوارض یا مداخله، AIMS65، GBS و پس ـ RS تأثیر مشابهی داشتند (AUROC، به‌ترتیب ۰/۶۲، ۰/۶۲ و ۰/۶۳) و نسبت به پیش ـ RS برتر بودند(۰/۵۵).

 Ref: Gastroint Endos Sept. 2015

تعداد بازدید : 609

ثبت نظر

ارسال