شماره ۱۰۷۷

رژیم بدون ریباویرین برای عفونت HCV ژنوتیپ 1B

پزشکی امروز

تأثیر امیدبخش و نتایج بی‌عارضه برای درمان عفونت ترکیبی (یکبار  در روز) در بیمارانی که قبلاً پاسخی درمانی نداشته‌اند و در بیماران مبتلا به سیروز، پیدا شده است. رژیم‌های درمانی بدون اینترفرون کنونی در درمان ویروس هپاتیت‌HCV) C) ژنوتیپ۱ بسیار مؤثر است، اما ژنوتیپ‌های دیگر‌HCV هنوز هم نیاز به درمان با ریباویرین دارند که می‌تواند موارد مشکل‌آفرینی همانند کم‌خونی، خارش و بی‌خوابی را در بیماران خاصی به‌همراه داشته باشد.

طی بررسی محققان روی داروی ترکیبی بامصرف یک‌بار در روز از قرص‌حاوی  ombitasvir، paritaprevir و ritonavir (که در‌حال‌حاضر مورد تأیید FDA برای استفاده با dasabuvir، ریباویرین، یا هر‌دو برای عفونت‌HCV ژنوتیپ 1a و 1b است) با یا بدون ریباویرین در بیماران مبتلا به عفونت‌HCV ژنوتیپ 1b یا ۴، محققان پاسخ ویروسی پایدار را ۱۲هفته پس‌از پایان درمان (SVR12) در چند زیر‌گروه ارزیابی کردند. این افراد شامل ۸۲ بیمار بدون سیروز (۴۲ مورد درمان ساده و ۴۰‌مورد درمان با تجربه [با پگ اینترفرون و ریباویرین]) بودند که به‌مدت ۱۲ هفته تحت مداوا قرار‌گرفتند و ۹۹ ‌بیمار مبتلا به سیروز (۴۷ مورد درمان ساده و ۵۲ مورد درمان با تجربه) به‌مدت ۲۴ هفته تحت‌درمان قرارگرفتند.

در بیماران بدون سیروز، نرخ SVR12 به‌ترتیب در بیماران با درمان ساده(treatment- Naive) و درمان با تجربه(treatment- experienced) برابر با ۹۵/۲ درصد و ۹۰‌درصد بود. در‌میان بیماران مبتلا به سیروز، نرخ SVR12  در بیماران با درمان ساده و درمان با تجربه، برابر با ۹۷/۹‌درصد و ۹۶/۲ درصد بود. فقط یک بیمار درمان را ادامه نداد که به‌خاطر عوارض‌جانبی مربوط به داروها بود. سردرد، ضعف، خارش و اسهال مهمترین عوارض‌جانبی گزارش‌شده بودند.

Ref: Gastroenterology 2015 oct

تعداد بازدید : 1044

ثبت نظر

ارسال