شماره ۱۰۷۴

نقش داروی جدید کنترل قند درکاهش وزن

دکترهوشنگ سلطان‌زاده - داروساز

پژوهشگران انگلیسی طی بررسی‌های خود، چگونگی ممانعت دوز روزانه‌ی داروی دیابت liraglutide  از اضافه وزن و چاقی در افراد مبتلا به دیابت‌نوع‌۲ را بیان‌کردند‌.

چاقی یکی‌از نگرانی‌های جاری بهداشت‌جهانی است. در آمریکا، تقریباً ۳۵‌درصد از بزرگسالان دچار اضافه‌وزن هستند و با افزایش خطر ابتلا به دیابت‌نوع۲، سرطان و مشکلات قلب‌و‌عروق مواجه‌اند.

حدود ۸۰درصد از افراد مبتلا به دیابت‌نوع‌۲ در سراسر‌جهان مبتلا به اضافه‌وزن یا چاقی هستند و توصیه می‌گردد که این افراد به‌منظور بهبود کنترل قند‌خون و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماریهای دیگر، حدود ۵ ‌تا ۱۰درصد از وزن خود را کاهش‌دهند.

بیماران مبتلا به دیابت‌نوع‌۲ اغلب در ارتباط با کاهش‌وزن با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

کاهش‌وزن بخصوص برای افراد مبتلا به دیابت‌نوع‌۲ دشوار است چرا‌که اغلب در‌مقایسه با افراد بدون دیابت، پاسخ کمتری را به دارو‌درمانی مدیریت کاهش‌وزن دریافت می‌کنند. دوز روزانه‌ی liraglutide منجر به کاهش‌وزن بسیار بیشتری می‌شود.

پژوهشگران برای این بررسی، افراد دارای اضافه‌وزن با سن ۱۸‌سال و بیشتر را مورد بررسی قرار‌دادند که به دیابت نوع‌۲ مبتلا و از ۹کشور مختلف انتخاب شده بودند. دیابت‌نوع‌۲ هنگامی رخ‌می‌دهد که بدن به اندازه‌ی کافی هورمون انسولین تولید نمی‌کند یا قادر به استفاده‌ی مؤثر از آن نیست.

دیابت نوع۲ شایعترین فرم دیابت است و ۹۰درصد از کل موارد ابتلا به دیابت در جهان را تشکیل می‌دهد.

افراد تحت بررسی به  طور تصادفی (randomized) یک‌بار در روز و در کل به‌مدت ۵۶‌هفته دوز‌ ۳ یا ۱/۸‌میلی‌گرمی از داروی کنترل دیابت‌liraglutide را از‌طریق تزریق یا دارونما دریافت‌کردند. بیماران تا ۱۲‌هفته پس‌از پایان درمان تحت‌کنترل بودند تا پژوهشگران بتوانند اثر قطع درمان را بررسی کنند.

به‌علاوه، همه‌ی شرکت‌کنندگان طی دوره‌ی درمانی خود ملزم به پیروی از یک رژیم‌غذایی کاهش کالری و افزایش سطح فعالیت بدنی بودند.

پژوهشگران دریافتند که کاهش‌وزن برای افراد تحت‌درمان با liraglutide قابل‌ملاحظه بود. افراد تحت‌درمان با ۳میلی‌گرم liraglutide به‌طور متوسط ۶‌درصد از وزن بدن خود را کاهش‌داده ‌بودند و متوسط کاهش‌وزن در افراد تحت‌درمان با ۱/۸میلی‌گرم liraglutide،

۴/۷درصد از وزن بدن بوده‌است در‌حالی‌که افرادی‌که دارونما دریافت کرده ‌بودند، به‌طور میانگین ​​فقط ۲درصد از وزن بدن خود را کاهش‌داده بودند.

حدود نیمی‌ از افراد تحت‌درمان با ۳‌میلی‌گرم liraglutide کاهش‌وزن ۵درصدی یا بیشتر را تجربه‌کردند و در‌مقایسه با آنها، ۴۰/۴درصد از شرکت‌کنندگان تحت‌درمان با ۱/۸میلی‌گرم دارو و ۲۱/۴درصد از دریافت‌کنندگان دارونما، به این میزان کاهش‌وزن رسیدند.

اختلالات گوارشی در افراد تحت‌درمان با دوز ۳‌میلی‌گرم liraglutide شایع‌تر از کسانی بود که دوز ۱/۸میلی‌گرمی یا دارونما را دریافت کرده بودند و گزارشی از التهاب پانکراس(pancreatitis) وجود نداشت و  liraglutide در جمع به‌خوبی تحمل شد.

این یافته‌ها نشان‌می‌دهد که یک دوز روزانه‌ی liraglutide، می‌تواند رویکرد کاهش‌وزن مؤثری برای افراد دارای اضافه‌وزن یا چاق مبتلا به دیابت‌نوع‌2 باشد.


تعداد بازدید : 1055

ثبت نظر

ارسال