شماره ۱۰۷۰

فشارخون میانسالی و عملکرد کلیه در پیری

دکتر بهرام ملک - نفرولوژیست

یکی‌از بحث‌های همیشگی بین نفرولوژیست‌ها این است که آیا ابتلا به بیـماری کلیه در اواخر عمر (late-life kidney disease) مسأله‌ای طبیعی و وابسته به افزایش سن است یا می‌توان آن را به عوامل خاص و قابل تغییر شیوه‌ی‌زندگی نسبت داد.

بر‌اساس بررسی‌های صورت‌گرفته توسط بنیاد ملی کلیه‌‌ی آمریکا در‌خصوص بیماریهای کلیه، افزایش متوسط فشارخون در دوران میانسالی می‌تواند منجر به بیماری‌های کلیه در اواخر عمر و نارسایی کلیه شود.

بیماری کلیه می‌تواند براثر مسائل تحت بالینی و کلیه‌هایی که در دوران میانسالی مشکل خود را بروز نمی‌دهند ایجاد شود، این بررسی حاکی از آن است که حتی اگر شخصی مبتلا به فشارخون بالا و غیرقابل‌کنترلی باشد که نیازمند درمان است، می‌توان با ایجاد تغییراتی در شیوه‌ی‌زندگی وی مانع بروز بیماری‌های کلیه در اواخر عمر وی گردید.

در‌این بررسی، عملکرد کلیه در ۸۰۵ بیمار در دوران میانسالی و با میانگین سنی ۵۱ سال ارزیابی شد.

این بیماران دوباره در اواخر عمر، زمانی که میانگین سنی آنها به ۸۰/۸ سال رسید نیز تحت‌معاینه قرار‌گرفتند.

پژوهشگران با ارتباط میزان فشارخون به نسبت آلبومین/کراتینین (ACR ،(ACR؛ آزمایش ساده‌ی ادرار برای تشخیص آسیب‌های کلیه است، به این نتیجه رسیدند که به‌ازای هر ۵میلیمتر فشارسیستولیک بالاتر در دوران میانسالی، ACR حدود ۵/۶ درصد در اواخر عمر بیشتر است و به‌ازای هر ۵ میلیمتر فشار‌دیاستولیک بیشتر در دوران میانسالی، ACR حدود ۹/۲‌درصد در اواخر عمر بیشتر می‌شود.

درمیان بیماران جامعه‌ی آماری، کسانی‌که در‌گروه مبتلایان به فشارخون بالای دوران میانسالی قرار‌داشتند نسبت به کسانی که در این دوران مشکل فشارخون نداشتند، احتمال کاهش فیلتراسیون گلومرولی (mGFR) آنها در اواخر عمر بیشتر بود.

اگر فشارخون شما در دوران میانسالی افزایش داشته است (بیشتر از ۱۴۰/۹۰)، احتمال ابتلا به بیماریهای کلیه در اواخر عمر بسیار زیاد است.

جالب‌توجه است که این کاهش عملکرد کلیه ربطی به کاهش عملکرد کلیه ناشی‌از افزایش سن ندارد و این مسأله حاکی از آن است که بهبود شرایط سلامتی در دوران میانسالی می‌تواند عملکرد کلیه‌ها را به‌راحتی با افزایش سن حفظ کند.

در آمریکا، افزایش سن با کاهش فیلتراسیون گلومرولی (GFR) و افزایش آلبومینوری مرتبط است، یعنی ۴۷‌درصد افراد ۷۰ساله و بالاتر بر‌اساس تعاریف بالینی به بیماری‌های مزمن کلیه‌(CKD) مبتلا هستند.

البته، ارتباط بین فشارخون سیستولیک و دیاستولیک بالا در دوران میانسالی با GFR پایین و ACR بالا در اواخر عمر حاکی از آن است که عوامل بهداشتی زمینه‌ی دیگری نیز وجود دارند که منجر به افزایش میزان بیماریهای کلیه در اواخر عمر می‌شوند.شناسایی این عوامل قابل پیشگیری هدف مطالعات بعدی گروه محققان می‌باشد.

حقایقی در مورد کلیه‌ها:

• امروزه از هر‌سه فرد بالغ‌، یک نفر درخطر ابتلا به بیماریهای کلیه قرار‌دارد.

• ازجمله عوامل خطرزای  ابتلا به بیماریهای کلیه می‌توان به فشارخون بالا، دیابت، سابقه‌‌ی خانوادگی نارسایی‌کلیه و سن بالای ۶۰‌سال اشاره کرد.

•  از هر ۹ فرد بالغ‌، یک تَن به بیماری کلیه مبتلا است و بیشتر آنها نیز از آن بی‌اطلاع هستند.

• تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند موجب کاهش و یا حتی توقف پیشرفت بیماری کلیه شود.

• خطر بیماری کلیه در سنین بالا را می‌توان با کنترل فشارخون و قند‌خون، ترک‌سیگار، انجام ورزش منظم، حفظ وزن مناسب و اجتناب از مصرف زیاد داروهای مسکن کاهش داد.

 

تعداد بازدید : 1106

ثبت نظر

ارسال